De 7 belangrijkste redenen om gezond te eten

Als het goed is hebben we allemaal de wens om zo gezond en oud als mogelijk te worden. Ook al worden we wel ouder dan onze opa’s en oma’s in het algemeen, volgens deze wetenschappelijke publicatie leven we ook steeds vaker met meer beperkingen. Op basis van dit soort feiten zouden we ons kunnen afvragen hoe zit het dan met onze kwaliteit van leven? En, is het interessant om ons af te vragen, wat is het nut van ouder worden als we niet meer gezond en vitaal zijn? 


Vragen die niet eenvoudig zijn, maar wel belangrijk om bij stil te staan. Zeker als je beseft dat ons gezondheidsmodel reactief is, waar kosten de pan uit rijzen en jouw gezondheid niet langer centraal staat. Het is ziekenzorg, geen gezondheidszorg.

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Als een samenleving van vandaag accepteren we dit, maar ik en velen met mij zijn ervan overtuigd dat het anders kan. Ik roep daarom graag op om te kiezen voor een preventieve leefstijl, waar jij dagelijks zorgt voor jouw gezondheid zodat je gezond, vitaal en met veel levensplezier oud mag worden.


Focus op 'echt' volwaardig voedsel

Echt voedsel is volwaardig voedsel dat bestaat uit ‘slechts’ één ingrediënt. Het is grotendeels onbewerkt, vrij van chemische toevoegingen en rijk aan voedingsstoffen. In wezen is het exact dat soort voedsel dat mensen duizenden jaren ‘exclusief’ aten. We vergeten soms dat wij als menssoort ruim 200.000 jaar al overleven en als we kijken wat ons heeft doen overleven dan is het niet het soort voedsel wat hoort tot onze huidige westerse maatschappij.


Sinds bewerkte voedingsmiddelen populair werden in de 20e eeuw, is het westerse dieet verschoven naar kant-en-klare maaltijden en gemak.


Hoewel wij niet onderkennen dat bewerkte voedingsmiddelen handig zijn, schaden ze ook jouw gezondheid. In feite kan het volgen van een dieet op basis van echt voedsel een van de belangrijkste dingen zijn die jij kunt doen om een goede gezondheid en een hoge levenskwaliteit te behouden.


De belangrijkste redenen om ‘echt’ voedsel te eten, sommen wij hier graag voor je op.


1. Vers, onbewerkt zit boordevol belangrijke voedingsstoffen

Onverwerkt dierlijk en plantaardig voedsel levert de vitamines en mineralen die jij nodig heeft voor een optimale gezondheid. Zo bevat 1 kop (220 gram) rode paprika, broccoli of stukjes sinaasappel meer dan 100% van de ADH voor vitamine C (1, 2, 3).


Eieren en lever bevatten vooral veel choline, een voedingsstof die essentieel is voor een goede hersenfunctie (4, 5). En, een enkele para noot levert bijvoorbeeld al het selenium dat je nodig hebt voor een hele dag (6).


Zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar waar het op neerkomt de natuur voorziet ons van de meest volwaardige voedingsmiddelen en goede bronnen van vitamines, mineralen en andere nuttige voedingsstoffen.


2. Natuurlijk Suikervrij

Steeds meer onderzoeken bewijzen dat het eten van suikerhoudend voedsel het risico op obesitas, insulineresistentie, diabetes type 2, leververvetting en hartaandoeningen kan verhogen (7, 8, 9).


‘Echt’ voedsel bevat veel minder suiker dan veel bewerkte voedingsmiddelen en al helemaal geen kunstmatige varianten. Hoewel fruit suiker bevat, bevat het ook veel water en vezels, waardoor het veel gezonder is dan frisdrank en bewerkt voedsel.


3. Gezond van binnenuit

Echt voedsel zit boordevol antioxidanten en voedingsstoffen die de gezondheid van het hart ondersteunen, waaronder magnesium en gezonde vetten.


Het eten van een voedingspatroon dat rijk is aan voedzame, onbewerkte voedingsmiddelen kan ook helpen om ontstekingen te verminderen, wat wordt beschouwd als een van de belangrijkste oorzaken van hartaandoeningen (10).



4. Tel je vezelrijk

Vezel biedt veel voordelen voor de gezondheid, waaronder het positief stimuleren van de spijsvertering en darm-microbioom, de metabole gezondheid en gevoelens van volheid (12, 13, 14).


Voedingsmiddelen zoals avocado's, chiazaden, lijnzaad en bramen bevatten bijzonder veel gezonde vezels, naast bonen en peulvruchten.


Het consumeren van vezels door volwaardige voedingsmiddelen is absoluut stap nummer 1, dan pas gevolgd door het nemen van een supplement of het eten van verwerkt voedsel met toegevoegde vezels.


5. Neem controle over je bloedsuikerspiegel

Krijg controle over jouw emoties door het controleren van je bloedsuikerspiegel

Volgens het Internationale Diabetes Fonds hebben meer dan 450 miljoen mensen wereldwijd diabetes (15). 😢


De voorspellingen zijn dat dit aantal naar verwachting de komende 25 jaar de 600 miljoen zal overschrijden.


Het eten van een voedingspatroon met veel vezels uit planten en onbewerkt dierlijk voedsel kan de bloedsuikerspiegel helpen verlagen bij mensen die diabetes hebben of lopen.


Uit een onderzoek waarbij mensen voor 12 weken met diabetes of pre-diabetes werden gevolgd en een paleolithisch voedingspatroon erop los lieten. Lees, een voedingspatroon van onze verre voorouders, waarbij vers vlees, vis, fruit, groenten, eieren en noten de boventoon voerden binnen het voedingspatroon. Daaruit bleek dat de groep die dit voedingspatroon volgde, maar liefst 26% daling ervaarde in zijn of haar bloedsuikerspiegel ten opzichte van de controlegroep (16).


6. Zorg voor diversiteit

Het steeds opnieuw eten van hetzelfde voedsel kan zorgen voor te weinig voedingsstoffen voor jouw lichaam.Het is gezonder om diverse voedingsmiddelen in jouw voedingspatroon op te nemen.


Er bestaan ​​honderden verschillende volwaardige voedsel opties, waaronder een grote verscheidenheid aan vlees, vis, zuivel, groenten, fruit, noten, peulvruchten, volle granen en zaden.


Maak er een noodzaak van om regelmatig nieuw voedsel te proberen. Naast dat het leuk en gezond is, kan het ook een leuke, mooie uitdaging zijn. Ga eens op safari in je supermarkt en neem de tijd voor je maaltijd. Tip: Enkele unieke opties die wij vroeger helemaal niet hadden zijn bijvoorbeeld pompoen, chia-zaden, orgaanvlees, kefir en quinoa.


7. Kosten zijn op de lange termijn minder

Echt voedsel is duurder dan bewerkt voedsel. Ja, dat klopt!

Uit een analyse van 27 onderzoeken uit 10 landen dat het eten van gezonder voedsel ongeveer $ 1,56 meer kost dan verwerkt voedsel per 2000 calorieën (17).


Maar, door onze praktijk ervaringen weten wij wel beter! En, ja als het duurder is dan krijg je er minimaal 1 ding voor terug: een hogere kwaliteit van leven!



Kortom, dit verschil is minimaal in vergelijking met de kosten van het beheersen van chronische levensstijl ziekten, zoals diabetes en obesitas.


Plus, een studie merkte bijvoorbeeld op dat mensen met diabetes 2 tot 3 keer meer uitgeven aan medische benodigdheden en gezondheidszorg dan degenen die deze aandoening niet hebben (18).


Echt voedsel kost dus op de lange termijn altijd minder als je het vanuit een juist perspectief wilt bekijken!


Mijn taking home message? Start eens met het dagelijks eten van de regenboog, eet ‘echt’ voedsel en investeer in je gezondheid!

Interessant en op zoek naar meer en concrete informatie?

Lees hier meer succesverhalen over anderen die jou voor gingen en kijk hier het aanbod, of neem gewoon vrijblijvend contact met mij op.

Ben je op zoek naar meer basis voedingsrichtlijnen? Download dan GRATIS mijn Ebook voedingsrichtlijnen



Over mij

Als leefstijlcoach en orthomoleculaire therapeut help ik mensen zelf de regie te nemen over hun gezondheid. Door het achterhalen van de oorzaak van de klachten en een gepersonaliseerd plan op te stellen maak ik het verschil. 

Contact

T. 06 46 08 18 98

M. rick@rickvandentempel.nl

Utrecht - Maarssen - Leidsche Rijn

KVK. 63140284

BTW-ID. NL001180122B87

 

AGB Praktijkcode. 90066406

AGB zorgverlener. 90107202

Prestatiecode: 24000

Copyright © 2020 Rick van den Tempel.

Alle rechten voorbehouden 

Social media

  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram