De 7 signalen van een ongezonde darm

Wat is een ongezonde darm? Heeft de kracht van jouw immuunsysteem wellicht te maken met de kracht van jouw darm? Lees in deze blog hoe darmgezondheid jouw gezondheid en leven beïnvloedt.


De darm en ons microbioom

De ongelooflijke complexiteit van de darmen en het belang ervan voor onze algehele gezondheid is een onderwerp van toenemend onderzoek in de medische gemeenschap. Talrijke studies in de afgelopen twee decennia hebben verbanden aangetoond tussen de darmgezondheid en het immuunsysteem, stemming, mentale gezondheid, auto-immuunziekten, endocriene (hormonale) aandoeningen, huidziekten, maar ook kanker (2, 23).


Het fascinerende van dit alles is dat de vader van de geneeskunde Hippocrates al meer dan 2000 jaar geleden de bijzondere woorden uitsprak:


Alle ziekten beginnen in de darm. - Hippocrates

Ondanks deze boodschap werd ons spijsverteringssysteem door de 'moderne' geneeskunde beschouwd als een relatief "eenvoudig" lichaamssysteem, dat in wezen bestond uit één lange buis waar ons voedsel doorheen kan gaan, geabsorbeerd en vervolgens uitgescheiden wordt.


Wat is het Microboom?

Microbioom, wat? De term 'darmmicrobioom' verwijst specifiek naar de micro-organismen die in jouw darmen leven. Een persoon heeft ongeveer 300 tot 500 verschillende soorten bacteriën in zijn of haar spijsverteringskanaal. Hoewel sommige micro-organismen schadelijk zijn voor onze gezondheid, zijn er vele ongelooflijk nuttig en zelfs noodzakelijk voor een gezond lichaam.


Zo is volgens een studie het hebben van een grote verscheidenheid aan deze goede bacteriën in jouw darmen verantwoordelijk voor het verbeteren van je immuunsysteem, kunnen 'zij' symptomen van depressie verbeteren, obesitas helpen bestrijden en tal van meer gezondheidsvoordelen.


Wat zijn de signalen van een ongezonde darm?

Veel facetten van het moderne leven, zoals hoge stresslevels, te weinig slaap, het eten van bewerkte en suiker rijke voedingsmiddelen en het nemen van antibiotica kunnen allemaal ons darm-microbioom beschadigen. Dit kan op zijn beurt andere aspecten van onze gezondheid beïnvloeden, zoals de hersenen, het hart, het immuunsysteem, de huid, het gewicht, de hormoonspiegels, het vermogen om voedingsstoffen te absorberen en zelfs de ontwikkeling van kanker.


7 signalen van een ongezonde darm

Er zijn een aantal manieren waarop een ongezonde darm zich kan manifesteren. Hier zijn zeven van de meest voorkomende tekens:


1. Maagklachten

Maagstoornissen zoals gasvorming, een opgeblazen gevoel, obstipatie, diarree en brandend maagzuur kunnen allemaal tekenen zijn van een ongezonde darm. Een uitgebalanceerde darm zal minder moeite hebben met het verwerken van voedsel en het elimineren van afval.


2. Een dieet met veel suiker

Een voedingspatroon met veel bewerkte voedingsmiddelen en toegevoegde suikers kan de hoeveelheid goede bacteriën in jouw darmen verminderen. Deze onbalans kan leiden tot een verhoogde hunkering naar suiker, wat jouw darmen nog verder kan beschadigen. Grote hoeveelheden geraffineerde suikers, vooral fructose-glucosestroop, zijn in verband gebracht met een verhoogde ontsteking in het lichaam (5). Zo is er een steeds sterker bewijs, o.a. door het grootschalige microbioom project, dat ontstekingen de voorloper zijn van een groot aantal ziekten en zelfs van kanker. Het microbioom-project geeft sterke aanwijzingen voor het terugdraaien van ziektes. (6)


Verder onderzoek suggereert dat tot 90% van alle ziekten kan worden teruggedraaid vanwege het directe verband tussen ziekte en veranderingen in de maag-darmflora, en zijn invloed op de immuunfunctie.

3. Ongewenste gewichtsveranderingen

Gewichtstoename of -afname zonder jouw dieet of trainingsgewoonten aan te passen, kan nog een teken zijn van een ongezonde darm. Een onevenwichtige darm kan het vermogen van jouw lichaam om voedingsstoffen op te nemen, de bloedsuikerspiegel reguleren en vet opslaan, verminderen. Gewichtsverlies kan worden veroorzaakt door bacteriële overgroei in de dunne darm (SIBO), terwijl gewichtstoename kan worden veroorzaakt door insulineresistentie of de drang om te veel te eten als gevolg van verminderde opname van voedingsstoffen. (11,12)


4. Slaapstoornissen of constante vermoeidheid

Een ongezonde darm kan bijdragen aan slaapstoornissen zoals slapeloosheid of slecht slapen en kan daarom leiden tot chronische vermoeidheid. Het grootste deel van de serotonine in het lichaam, een hormoon dat de stemming en slaap beïnvloedt, wordt in de darmen geproduceerd. Dus darmbeschadiging kan uw vermogen om goed te slapen verminderen. Sommige slaapstoornissen zijn ook in verband gebracht met het risico op fibromyalgie. (13)


5. Huidirritatie

Huidaandoeningen zoals eczeem en acne kunnen verband houden met een beschadigde darm. Ontsteking in de darmen veroorzaakt door een slecht dieet of voedselallergieën kan leiden tot een verhoogde "lekkage" van bepaalde eiwitten in het lichaam, wat op zijn beurt de huid kan irriteren en aandoeningen zoals eczeem kan veroorzaken. (14, 22)


6. Auto-immuunziekten

Medische onderzoekers vinden voortdurend nieuw bewijs van de impact van de darm op het immuunsysteem. Er wordt gedacht dat een ongezonde darm de systemische ontsteking kan verhogen en de goede werking van het immuunsysteem kan veranderen. Dit kan leiden tot auto-immuunziekten, waarbij het lichaam zichzelf aanvalt in plaats van schadelijke indringers. (19)


7. Voedselintoleranties

Voedselintoleranties zijn het gevolg van problemen bij het verteren van bepaalde voedingsmiddelen. Vaak verward met een voedselallergie, dit is namelijk anders want een allergie wordt veroorzaakt door een reactie van het immuunsysteem op bepaalde voedingsmiddelen. Er wordt gedacht dat voedselintoleranties kunnen worden veroorzaakt door een slechte kwaliteit van bacteriën in de darmen. Dit kan leiden tot problemen bij het verteren van het voedsel die jouw darm ongewenst 'prikkelt' en onaangename symptomen zoals een opgeblazen gevoel, gas, diarree, buikpijn en misselijkheid zijn vaak de kenmerkende gevolgen. (16, 17, 18, 20)


In volgende blog zullen we het hebben over de 7 dingen die jij kunt doen voor jouw darmgezondheid.


Wil je direct aan de slag met jouw darmgezondheid?

Neem dan direct regie over jouw darmgezondheid en bekijk hier het aanbod of neem direct contact met mij op.




De gebruikte artikelen voor deze blog kun je onderstaand terugvinden:

  1. Brown K, et al (2012). Door voeding veroorzaakte dysbiose van de darmmicrobiota en de effecten op immuniteit en ziekte. DOI: 10.3390

  2. Alvaro et al. (2009). Samenstelling en metabolisme van de darmmicrobiota bij consumenten en niet-consumenten van yoghurt. DOI: 10.1017

  3. Onderzoek naar de rol van darmbacteriën bij de spijsvertering. (2010). phys.org/news/2010-08-exploring-role-gut-bacteria-digestion.html

  4. Voedselproblemen: is het een allergie of intolerantie? (2015). my.clevelandclinic.org/health/diseases/10009-food-problems-is-it-an-allergy-or-intolerance

  5. Jameel F, et al. (2014). Acute effecten van het voeden van fructose, glucose en sucrose op de bloedlipideniveaus en systemische ontsteking. DOI: 10.1186

  6. Het iHMP Research Network Consortium. (2014). Het integratieve menselijke microbioomproject: dynamische analyse van microbioom-gastheer omics-profielen tijdens perioden van gezondheid en ziekte bij de mens. DOI:10.1016

  7. Lio PA, et al. (n.d.). Lekkende darm en atopische dermatitis: houdt het concept water vast of zit het vol met gaten? nationaleczema.org/leaky-gut/

  8. Mayer EA. (2011). Onderbuikgevoelens: de opkomende biologie van darm-hersencommunicatie. DOI:10.1038

  9. Mayo Clinic Staff. (2017). Voedselallergie. mayoclinic.org/diseases-conditions/food-allergy/symptoms-causes/syc-20355095

  10. Mayo Clinic Staff. (2017). Stress management.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/basics/stress-relief/hlv-20049495

  11. Parnell JA, et al. (2012). Prebiotische vezelmodulatie van de darmmicrobiota verbetert de risicofactoren voor obesitas en het metabool syndroom. DOI: 10.4161

  12. Pendyala S, et al. (2012). Een vetrijk dieet wordt geassocieerd met endotoxemie die afkomstig is uit de darmen. DOI: 10.1053

  13. Poroyko VA, et al. (2016). Chronische slaapverstoring verandert de darmflora, induceert systemische en vetweefselontsteking en insulineresistentie bij muizen. DOI: 10.1038

  14. Pryde SE, et al. (2002). De microbiologie van butyraatvorming in de menselijke dikke darm. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12480096

  15. Quigley EMM. (2013). Darmbacteriën bij gezondheid en ziekte. ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3983973/

  16. Rachid R, et al. (2016). De rol van darmmicrobiota bij voedselallergie. DOI:10.1097

  17. Heroverweging van vezels en hydratatie kan leiden tot een betere gezondheid van de dikke darm. (2013). health.harvard.edu/diseases-and-conditions/rethinking-fiber-and-hydration-can-lead-to-better-colon-health

  18. Samadi N, et al. (2018). De rol van gastro-intestinale permeabiliteit bij voedselallergie. DOI: 10.1016

  19. Segain et al. (2000). Butyraat remt ontstekingsreacties door NFκB-remming: implicaties voor de ziekte van Crohn. DOI: 10.1136

  20. Stefka AT, et al. (2014). Commensal-bacteriën beschermen tegen voedselallergeensensibilisatie. DOI: 10.1073

  21. Useros NR, et al. (2015). HYDRAGUT-studie: Invloed van HYDRAtion-status op de GUT-microbiota en hun impact op het immuunsysteem. fasebj.org/doi/abs/10.1096/fasebj.29.1_supplement.593.1

  22. Yano JM, et al. (2015). Inheemse bacteriën uit de darmmicrobiota reguleren de biosynthese van serotonine van de gastheer. DOI: 10.1016

  23. Zhang et al. (2015). Effecten van darmbacteriën op de menselijke gezondheid en ziekten. DOI: 10.3390

Over mij

Als leefstijlcoach en orthomoleculaire therapeut help ik mensen zelf de regie te nemen over hun gezondheid. Door het achterhalen van de oorzaak van de klachten en een gepersonaliseerd plan op te stellen maak ik het verschil. 

Contact

T. 06 46 08 18 98

M. rick@rickvandentempel.nl

Utrecht - Maarssen - Leidsche Rijn

KVK. 63140284

BTW-ID. NL001180122B87

 

AGB Praktijkcode. 90066406

AGB zorgverlener. 90107202

Prestatiecode: 24000

Copyright © 2020 Rick van den Tempel.

Alle rechten voorbehouden 

Social media

  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram