Huidklachten en de relatie met voeding

Bijgewerkt: mrt 22

Last van huidklachten heeft eigenlijk altijd met onderliggende oorzaken te maken als voedingsintoleranties en/of voedingsallergenen. Daarbij is er een groot verband tussen het krijgen van huidklachten als acne, rode vlekken in het gezicht, puistjes en de voeding die je binnen krijgt. Zo kunnen eieren, chocola, chips, frisdrank met veel suiker en gefrituurd voedsel ervoor zorgen dat je huid vetter wordt en meer talg gaat produceren, met als gevolg een verhoogde kans op onder andere acne, puistjes, rode vlekken en mee-eters. Heb je (plotseling) veel last van acne en dergelijke klachten dan moet je bij jezelf te rade gaan of dit mogelijk aan je voeding ligt.


Het overmatig gebruik van suiker, zout en vet (met name onverzadigd vet) zorgt ervoor dat je huid een behoorlijke opdonder krijgt en je dus acne, puistjes, rode vlekken en mee-eters krijgt. De relatie tussen voedsel en acne is behoorlijk groot, al bevestigt niet elke dermatoloog dit omdat dermatologen voeding nooit als hoofdoorzaak zien maar eerder als mede-veroorzaker. Door goed, gevarieerd en gezond te eten kan je (een hoop) ellende met de huid voorkomen.


De belangrijkste kenmerken en symptomen

Acne, puistjes, rode vlekken en mee-eters komen voornamelijk voor in de puberteit, overgang en tijdens zwangerschap. Met name in de puberteit hebben veel jongeren last van puistjes en dit komt door hormonale veranderingen. Toch draagt voedsel ook veel bij aan de vorming van acne, puistjes en mee-eters in de puberteit: jongere mensen eten doorgaans meer chips en junkfood dan ouderen en drinken ook meer energiedrank en frisdrank waar veel suikers in zitten.


Door de voeding kan de talgproductie van de huid (flink) toenemen, terwijl die al hoger is bij mensen in de puberteit omdat veranderende hormonen al kunnen leiden tot een verhoogde talgproductie. De combinatie van hormonen en deze vetten plus suikers kunnen de oorzaak zijn dat jongeren (met name in de puberteit) gevoeliger zijn voor puistjes en mee-eters dan andere leeftijdsgroepen.


Welk voedsel vermijden om acne, puistjes, rode vlekken en mee-eters te voorkomen?

Hebt je last van aanhoudende klachten dan is het raadzaam bepaalde voedingsmiddelen te vermijden:


  • Cola, sinas en andere frisdranken met veel suiker

  • Energiedranken (energiedrankjes zitten bomvol suikers)

  • Koffie en thee met veel suiker

  • Drinkyoghurt (Optimel en dergelijke dranken)

  • Eieren (1x per week een ei zou geen problemen mogen veroorzaken)

  • Varkensvlees dat bewerkt is (veel zout, maar ook vaak suikers en vetten)

  • Voedsel met veel koolhydraten (wit brood, witte rijst, witte pasta) of langzame en enkelvoudige koolhydraten

  • Pizza

  • Overmatig veel kaas

  • Sauzen, zoals mayonaise, cocktailsaus en bbq-saus

  • Gefrituurd voedsel

  • Chocola (met name melkchocola en waar de cacao waarde lager is dan 85%)

  • Pindakaas (met name geraffineerde soorten)

  • Producten hoog in anti-nutrienten zoals lectinen

  • Zuivelproducten (met name de magere en halfvolle varianten)

  • Geraffineerde voedsel met veel verzadigd vet

  • Chips en andere zoutjes

  • Pakjes en zakjes vol met E-Nummers en gist-extracten.


Uiteraard kan bovenstaande lijst met voedsel die slecht is voor je huid nog langer zijn, maar dit zijn de meest belangrijke en meest dagelijkse voedsel dat men hier gebruikt en daardoor acne, puistjes of mee-eters kan veroorzaken.


Voeding dat helpt acne, puistjes, rode vlekken en mee-eters te voorkomen

Behalve de lijst van voeding dat je beter kan vermijden is er natuurlijk ook voeding waar veel mensen baat bij hebben om gezondheidsklachten te verminderen en zelfs te voorkomen.


Hier de meest voorkomende voedingsmiddelen die voedingsstoffen dragen en jouw gezondheid bevorderen:

  • Rode bietensap

  • Appelstroop (pak dan wel de versie waar ook rode bietensap in verwerkt is)

  • Onbewerkt vlees

  • Kip en kalkoen

  • Echte zuurdesembrood (absolute favoriet!), volkorenbrood en spelt brood

  • Vis dat rijk is aan Omega-3 en selenium zoals zalm, sardientjes en tonijn

  • Cranberries (werken bloedzuiverend)

  • Sinaasappels, mandarijnen, grapefruit en citroenen

  • Broccoli, paprika, wortel, spinazie, zoete aardappelen, papaja, avocado’s en tomaten

  • Brandnetelthee

  • Magere zuivelproducten

  • Bronwater


Bekijk hier ook eens de mogelijke vervangers voor anti-nutrienten, als lectinen waaronder o.a. ei en pindakaas behoort.


Het belangrijkste is om gezond en gevarieerd te eten, dus ga niet volledig inzetten op slechts een paar soorten voeding omdat je dan het gevaar hebt dat je een erg eenzijdig voedingspatroon krijgt dat leidt tot een vitamine- en/of mineralen tekort.


Voor sommige mensen (vaker bij een vrouw dan een man van toepassing) geldt dat zij acne, rode vlekken, puistjes en mee-eters kunnen krijgen door het gebruik van zuivel. Dit kan veroorzaakt worden wanneer boeren hun koeien groeihormonen geven waardoor de koeien meer androgenen krijgen welke ook in de melk terecht komt (en van melk produceert men niet alleen melk, maar ook yoghurt en kaas). Het gevolg hiervan is dat je ook meer androgeen-hormonen binnen krijgt met als gevolg een verhoogde talgproductie.De grootste veroorzaker van gezondheidsklachten blijken toch vaak suikers, enkelvoudige koolhydraten en verzadigde vetten. Wanneer je de inname hiervan beperkt is de kans behoorlijk groot dat je acne en mee-eters zullen verminderen en voorkomen kunnen worden.

16 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven