5 tips voor ultieme ontspanning

Bijgewerkt: mrt 22

Soms krijg ik nog wel eens de vraag, wat is nou op leefstijl gebied het meest onderschat?

Dan zeg ik vaak, de laatste in de rij van de leefstijl pijlers is toch wel ontspanning. Gezien ons leven en de maatschappij waarin we leven is deze pijler ontzettend belangrijk om in te (blijven) investeren voor een gezond levensstijl, zeker voor de lange termijn. Juist daarom wil ik het vandaag met je hebben over, ontspanning!


Juist omdat we zoveel prikkels dagelijks tot ons nemen is juist ontspannen zo'n onderschatte pijler, juist daarom heb ik deze leefstijl pijler ook opgenomen in het programma.


Ik hoef je waarschijnlijk niets meer te vertellen over een van de grootste epidemieën van onze tijd? De burn-out en depressies vliegen ons om de oren. Zo ervaart ruim 17% van de werknemers burn-out klachten en zijn onze zorguitgaven voor burn-out 34 miljoen euro per jaar (1).


Ontspannen is niet voor niets een onderschatte pijler van gezondheid, waarom hij zo belangrijk is en niet mag ontbreken binnen de 5 leefstijlpijlers lees je verder in deze blog.


Waarom ontspannen belangrijk is

Het lijdt geen twijfel dat de moderne levensstijl van vandaag stressvol kan zijn. Tussen werk, gezin en sociale verplichtingen kan het moeilijk zijn om tijd voor jezelf te maken. Maar het is belangrijk om de tijd te vinden. Daarom luidt mijn advies, investeer in jezelf en zet jezelf vaker op 1. Dit is niet egoïstisch voor jouw medemens, je zult zelfs zien dat het tegenovergestelde zal gebeuren wanneer je gaat investeren in jouw gezondheid en levensstijl.


Ontspannen kan je daarbij goed helpen, zowel in je lichaam als in je geest, het helpt je te herstellen van de dagelijkse stress die bij het leven komt kijken. Gelukkig, hoe druk je het ook hebt, het is eenvoudig om te leren hoe je tijd kunt creëren om te ‘chillen’ en ook hoe je het beste kunt ontspannen.


Gemakkelijke manieren om te ontspannen

Als het gaat om ontspanningsstrategieën, hoe makkelijker hoe beter! Gemak en eenvoud is essentieel voor het slagen van een gezonde leefstijl. Als je vijf minuten van je dag voor jezelf kunt vinden, en dit consequent blijft uitvoeren bouw je na verloop van tijd een eenvoudige gewoonte op, hierbij kun je gemakkelijk een eenvoudige ontspanningsstrategie gebruiken.


Hier zijn enkele eenvoudige tips om te starten met beter ontspannen. Denk hierbij om dat het niet gaat om perfectie, maar van goed, beter en best. Geef jezelf de tijd:


1. Ademhalingsoefeningen

Adem je stress letterlijk uit je systeem! Ademhalingsoefeningen zijn een van de eenvoudigste ontspanningsstrategieën en kunnen jouw gestreste lichaam overal en altijd effectief kalmeren. Ga op een rustige en veilige plek zitten of liggen, zoals op je bed of op de vloer van je huis, en leg een hand op je buik. Adem in tot een langzame telling van drie en adem vervolgens uit tot dezelfde langzame telling van drie. Voel hoe je buik op en neer gaat terwijl je in- en uitademt. Herhaal dit vijf keer, of zolang u zich ontspannen moet voelen.


2. Laat fysieke spanning los

Als we ons mentaal gestrest voelen, voelen we ons vaak ook fysiek gestrest. Het loslaten van fysieke spanning kan helpen om stress in lichaam en geest te verlichten. Leg op een zachte ondergrond, zoals je bed, een tapijt of een yogamat. Span een deel van je lichaam tegelijk aan en laat dan langzaam je spieren los. Let terwijl u dit doet op hoe uw lichaamssensaties veranderen. Veel mensen beginnen ofwel met de spieren in hun gezicht of die met hun tenen, en banen zich vervolgens een weg door de spieren over hun lichaam naar het andere uiteinde. Koop een yogamat.


3. Schrijf je gedachten op in een notitie-/dagboek

Dingen uit je hoofd zetten door ze op te schrijven, kan je helpen ontspannen. Als je gestrest bent, neem dan een paar minuten de tijd om een ​​paar korte aantekeningen te maken over hoe je je voelt of hoe je dag verloopt. Dit kunt u doen in een notitieblok of in een notitie-app op uw smartphone. Maak je geen zorgen over poëtisch zijn of alles correct spellen. Concentreer je gewoon op jezelf uiten om wat van je stress te verminderen. Koop een dagboek


4. Visualiseer je wensen en ervaringen

Heb je ooit de uitdrukking "vind je gelukkige plek" gehoord? Ga op een rustige en veilige plek zitten, zoals je slaapkamer, en begin na te denken over een plek op de wereld waar je je het meest kalm voelt. Sluit je ogen en stel je alle details voor die verband houden met die plek die je wilt ervaren: de bezienswaardigheden, geluiden, geuren, smaken en tastbare gevoelens. Denk je bijvoorbeeld aan het strand, dan kun je je kalme golven voorstellen, het geluid van spelende kinderen in het zand, de geur van zonnebrandcrème, de smaak van koel ijs en het gevoel van korrelig zand onder je voeten. Hoe meer je in je visualisatie komt, hoe meer je kunt ontspannen.


5. Ga (vaker) de natuur in

Slechts een paar minuten in de natuur doorbrengen wanneer u gestrest bent, kan u helpen ontspannen. Als je gestrest bent, doe een stap naar buiten en maak een korte wandeling of ga gewoon in de natuur zitten. Maar je hoeft niet per se in de natuur te zijn om de stressverminderende effecten te voelen. Wetenschappers hebben ontdekt dat simpelweg vijf minuten kijken naar beelden van de natuur met groen op een computerscherm je kan kalmeren. Dankzij technologie kunnen zelfs mensen die wonen en werken in grote steden ver van de natuur nog steeds de kalmerende effecten ervaren. Kijk eens op Youtube of Spotify voor natuurgeluiden.


Ontspanning is niet alleen voor volwassenen: het is ook belangrijk voor kinderen en tieners. Voor iedereen is het goed. Als je merkt dat je kind moet ontspannen, help hem of haar dan door deze oefeningen of laat het vaker buiten spelen. Beter nog, doe mee met deze eenvoudige ontspanningsoefeningen en doe ze samen. Dit kan helpen bij het stimuleren van zelfregulatie en ontspannend gedrag bij jullie beiden.

6 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Over mij

Als orthomoleculair therapeut help ik mensen zelf de regie te nemen over hun gezondheid. Door het achterhalen van de oorzaak van de klachten en een gepersonaliseerd plan op te stellen maak ik het verschil. Ik ben aangesloten bij CAT. 

Contact

A: Emmaweg 20-22 Maarssen

T. 06 46 08 18 98

M. rick@rickvandentempel.nl

KVK. 63140284

BTW-ID. NL001180122B87

 

AGB Praktijkcode. 90066406

AGB zorgverlener. 90107202

CAT beroepscode. CM3480-01-01-21

Prestatiecode. 24000

Copyright © 2020 Rick van den Tempel.

Alle rechten voorbehouden 

Openingstijden

Maandag en dinsdag: gesloten

Woensdag: 17.00 - 21.00 uur

Donderdag: consult op aanvraag

Vrijdag: 08.00 - 18.00 uur

  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram