top of page

De winterblues: 7 praktische tips tegen de winterdip!

De wintermaanden kunnen uitdagend zijn voor velen van ons, met verminderd daglicht en koudere temperaturen die vaak een negatieve invloed hebben op onze geestelijke gezondheid daarom in deze blog 7 praktische tips tegen de winterdip.


Gelukkig biedt orthomoleculaire therapie een natuurlijke benadering om de winterblues voor te zijn en ons welzijn te verbeteren. Door gebruik te maken van de juiste voedingsstoffen en een gezonde levensstijl kunnen we ons humeur en energielevels ondersteunen, zelfs tijdens de donkerste dagen van het jaar.


7 praktische tips tegen de winterdip:

  1. Gezonde voeding: start met een goede fundament. Alles wat je in je mond stopt is communicatie! Eten kan je gelukkig maken, maar dus ook ongelukkig. De eerste is dan misschien een inkoper, maar het consumeren van een uitgebalanceerd dieet met veel groenten, fruit, volle granen en gezonde vetten kan helpen bij het handhaven van een goede geestelijke gezondheid.

  2. Vitamine D-suppletie: omdat blootstelling aan zonlicht beperkter is tijdens de winter, kan het nemen van een goed gedoseerd vitamine D-supplement helpen om tekorten aan te vullen en het humeur te verbeteren. Dit is een vitamine D supplement dat ik kan aanraden en wil je alles weten over het, hoe wat en waarom lees dan nog eens mijn uitgebreide blog over Vitamine D.

  3. Omega-3 vetzuren: deze essentiële vetzuren, gevonden in vette vis als o.a. wilde zalm, makreel en haring zijn cruciaal voor de hersenfunctie en kunnen helpen bij het reguleren van stemming en het verminderen van depressie-gerelateerde symptomen. Veel mensen in mijn praktijk hebben een tekort aan Omega-3, daarnaast is het een gegeven dat veel mensen niet aan de algemene dagelijkse inname komen en dat is dan ook de reden dat het ook in dit geval nuttig kan zijn om bij de suppleren met een goede visolie of algenolie die beide rijk zijn aan Omega-3. Wil je meer informatie over het belang van Omega-3? lees dan eens deze blog.

  4. B-vitaminen: met name B6, B9 (foliumzuur) en B12 spelen een belangrijke rol bij het handhaven van een gezonde hersenchemie. Ze kunnen helpen bij het verminderen van vermoeidheid en het verbeteren van de algehele stemming. Voor voedingsproducten rijk aan B-vitamines (met name B6, B9 en B12) zijn donkere (blad)groenten, citrusvruchten, banaan, lever, kip, eieren, noten en rauwe zuivel enkele interessante bronnen.

  5. Magnesium: dit mineraal speelt een rol bij het reguleren van neurotransmitters die betrokken zijn bij het beheersen van stemming en angst. Het kan ook helpen bij het verminderen van stress en het bevorderen van ontspanning. Magnesium tekorten is een veelvoorkomend probleem in de praktijk, lees in deze blog hoe je een magnesium tekort kan herkennen, ook hier is suppleren vaak geen overbodige luxe. Daarnaast kun je ook denken aan een magnesium (voeten)bad met Epsom-badzout wat zorgt voor behoud van je magnesium voorraad en tegelijkertijd een extra ontspanningsmoment voor jezelf. Top dit af met een heerlijk kopje verwarmende kruidenthee en je beseft niet eens meer dat het winter is!

  6. Regelmatige lichaamsbeweging: fysieke activiteit is essentieel voor het verbeteren van de stemming en het verminderen van stress. Het stimuleert ook de productie van feel-good chemicaliën als Serotonine en Dopamine in de hersenen. Niet alleen sporten, maar ook een dagelijkse (ochtend)wandeling, fietsen van en naar kantoor zijn activiteiten die ook in de winter zeer nuttig zijn.

  7. Lichttherapie: Overweeg het gebruik van speciale lampen die daglicht simuleren om het gebrek aan natuurlijk licht tijdens de wintermaanden te compenseren. Je kunt ook een daglichtbril overwegen die hetzelfde effect heeft als een daglicht lamp.


Winterdepressie kan een uitdaging zijn wat je niet zomaar wegneemt, maar met de juiste orthomoleculaire interventies en levensstijlaanpassingen is het zeker mogelijk om jouw energielevels te verhogen en de geestelijke gezondheid gericht te versterken. Door het versterken van jouw lichaam met de juiste voedingsstoffen en zelfzorgpraktijken kunnen we de winterblues voor zijn en genieten van een evenwichtige geestelijke gezondheid gedurende het hele jaar.


Heb je na het lezen van deze blog behoefte aan gericht advies? Neem dan (vrijblijvend) contact met mij op of overweeg eens een APK check-up als preventieve zorg voor jouw gezondheid en om er achter te komen wat de oorzaken zijn van jouw langdurige klachten.



 

Belangrijke disclaimers van toepassing op dit artikel:

  • De informatie in dit artikel is alleen bedoeld voor educatief gebruik; en is geen vervanging voor professioneel medisch advies, diagnose en/of behandeling. Vraag altijd advies aan jouw arts of andere gekwalificeerde zorgverleners als je vragen hebt over een medische aandoening en voordat je een dieet, supplement, fitness of ander gezondheidsprogramma uitvoert.

  • Bij voorkeur doe je dit op advies van jouw dokter, huisarts en/of aanvullend, medisch specialist. Vandaar ook dat ik geen adviesdoseringen heb aangegeven. Aanbevolen extra voedingsstoffen, in de vorm van supplementen, worden gegeven op basis van wetenschappelijke referenties en zijn op aanvraag verkrijgbaar. Stuur hiervoor een mail naar: contact@rickvandentempel.nl.

  • Heb je vragen, hulp of advies nodig bij mogelijke adviesdoseringen, dat kun je contact opnemen via het contactformulier op mijn website.

51 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page