7 richtlijnen om de grens van jouw prestaties en gezondheid te verleggen

Wanneer je vaker op mijn website bent geweest en mijn blogs leest ken jij mij als een gepassioneerde en toegewijde bewegingswetenschapper met een voeding- & leefstijl geneeskunde specialisatie. Ik ben altijd op zoek ben naar het antwoord tot beter presteren.


Het antwoord op hoe, wat en waarom zijn mijn dagelijkse drijfveren om te komen tot betere prestaties. Ik werk met mensen die gezondheidsuitdagingen in lichte of complexe vorm ervaren en door mijn passie voor sport werk ik graag met topsporters.

1. Durf de gevolgen en consequenties onder ogen te zien

Topsporters en mensen die streven naar het maximale resultaat worden vaak als voorbeeld gezien voor de rest van de maatschappij. Dit omdat zij op zoek zijn naar die 1-2% die zij vandaag beter kunnen doen om morgen beter te presteren en met als ultiem doel de beste zijn in zijn of haar discipline. Hier ligt ook de grote valkuil en uitdaging van een topsporter, want men wil dit liever vandaag dan morgen bereiken. Alles staat in het teken van het bereiken van maximaal succes, maar HOE dit bereikt wordt is vaak minder relevant.

De consequenties van beslissingen worden vaak onderschat, zeker als het gaat om de duurzame gezondheid van deze topsporters. Denk hierbij alleen al aan het het gebruik van pijnstillers. Wanneer een belangrijke fase van een competitie of toernooi aangebroken is dan is het gebruik van NSAID's eerder regel dan uitzondering. NSAID's - een groep van medicijnen voor pijnstilling, waaronder aspirine behoord - kunnen zeker verlichting brengen bij terugkerende pijn. Maar, zoals bij alle medicijnen worden de nadelige bijwerkingen onder het tapijt geschoven. Bij NSAID's zijn maagproblemen de meest voorkomende bijwerking, maar ook blessures, een vertraagd herstel en daardoor weer minder prestaties zijn gevolgen op de lange termijn. Wanneer er gepresteerd moet worden lijkt het gebruik logisch, maar is dat ook echt zo verstandig?

2. Verander je perspectief op gezondheid en verleg je grenzen

Om dit verder toe te lichten zal ik je wat meer achtergrond geven van mijn expertise, wat we ook wel de functionele systeem biologie noemen. Voordat we het hier over kunnen gaan hebben en waarom dit zo belangrijk is, laten we eerst nog doorgaan op de verschillen en overeenkomsten tussen topsporters en recreatieve sporters en andere gedreven mensen zoals jij en ik die dagelijks top willen presteren.

Topsporters zijn vaak extremer in hun bereidheid, stellen meer eisen aan zichzelf en hun omgeving, en hebben de commitment richting om hun missie en succes ook echt te bereiken. Niet voor niks zijn topsporters, en zeker de absolute elite, voor velen hét voorbeeld. Zij zijn de redenen waar we voor naar het stadion komen. Topsporters zijn geen uitzondering als het gaat om de kortste weg naar resultaat. Wij zijn wat dat betreft allemaal precies hetzelfde. Zijn wij allemaal niet altijd op zoek naar méér productiviteit in ons werk en leven?"


3. Wordt bewust van jouw onbewuste micro-foutjes

Dat onze gezondheid dé meest belangrijke bezitting is die wij tot onze beschikking hebben hoef ik in deze corona crisis niet meer te vertellen, toch? Net als alle andere bezittingen die wij hebben is gedegen onderhoud plegen daarom des te belangrijker. De vraag is doen we dit ook voldoende?


Vaak in de praktijk zie ik dat we onbewuste micro-foutjes maken die ervoor zorgen dat we vaker een onderhoudsbeurt nodig hebben. Denk hierbij aan het gebruik van pijnstillers, antibiotica, cosmetica, junkfood, verharde plantaardige oliën in allerlei pakjes en zakjes, kunstmatige kleurstoffen, overmatig koffiegebruik, maar ook overmatig lang gebruik van de anticonceptiepil en belangrijke milieufactoren en bespoten groente en fruit. Ik kan nog wel even doorgaan, maar velen van deze en andere leefstijl factoren denken we niet bewust over na. De vraag is dan ook hoe onderhoud jij jezelf en hoe vaak kijk jij onder de motorkap?


4. De kracht van jouw (eigen)wijsheid 

Mijn vader zegt altijd "ik heb gelijk zonder gelijk te krijgen". Je raadt het vast al, ja ik vond hem soms eigenwijs, naarmate ik ouder word begrijp ik steeds beter wat hij bedoelt. En als het om gezondheid gaat ben ik maar wat “eigenwijs”. 


Hij heeft mij geleerd om op zoek te gaan naar mijn eigen-wijsheid en dit brengt mij bij de kern van mijn boodschap:


Om een ambitie en missie tot voltooing te brengen hebben we allemaal, of je nou wel of geen topsporter bent, een heldere visie en strategie (lees: systemische aanpak) nodig. Alleen zo kom je tot maakbaar en herhaaldelijk succes.

5. Zoek een vertrouwenspersoon waarop jij kunt bouwen

Die missie en daaraan gekoppelde visie en bijbehorende doelen stellen is voor veel mensen niet zo moeilijk, maar HOE je daar komt is vele malen lastiger. Deze weg is ook eenzamer dan je denkt. Want, wie bewaakt jouw visie? Je zaakwaarnemer? De bond? De club? De organisatie waarvoor je werkt? Of zijn het toch echt de vertrouwenspersonen in jouw omgeving en jijzelf?


Zeker als je topsporter bent heeft iedereen de beste adviezen voor je. Maar wie bepaalt of dit écht de beste adviezen voor jou zijn? Op basis waarvan wordt dit bepaald? Welke visie, overtuigingen, achtergrondkennis, en belangrijker nog welke normen en waarden houdt die beste persoon er op na? 

Denk ook eens aan jouw dokter en de (sport)arts wanneer je gezondheidsklachten hebt. Zijn of haar overtuigingen zijn allesbepalend voor jouw carrière en verdere leven, wél of géén topsporter.

Iets waar we helaas in de dagelijkse praktijk simpel en zonder nadenken aan voorbij gaan. Want, hoe zit het met die terugkerende blessures? Wie zijn verantwoordelijkheid is dat? 



Waarom accepteren we, zonder zelf verder na te denken, als een dokter zegt: "Sorry meneer maar sporten is voor u niet meer mogelijk."

6. Jouw gezondheid en prestaties zijn jouw verantwoordelijkheid

Doordat er vaak veel op het spel staat, wordt de verantwoordelijkheid nog wel eens uit handen gegeven aan de 'experts en specialisten'. Maar wat als het niet uitpakt zoals vooraf gepland, bij wie kun je dan terecht? Denk maar aan de spuit die je kreeg toen je een wedstrijd moest spelen en/of die operatie die je moest ondergaan in verband met aanhoudende knieklanten of domweg 'slijtage'. Of denk aan de zoveelste antibioticakuur en NSAID- remmer omdat die bacterie of pijn maar niet wegging.

Ik verbaas mij keer op keer enerzijds over de acceptatie van de 'cliënt' en anderzijds over het gebrek aan de verklaring van de 'specialist'.

Net als dat je jouw missie uit het oog kunt verliezen zijn wij nog erg gelimiteerd in onze mindset als het gaat om de grenzen van onze prestaties en gezondheid. Neem daarom vandaag nog jouw verantwoordelijkheid en ga weer voor die droom waar je dagelijks voor je bed wilt uitspringen.


Zoals het Roger Bannister-effect ons demonstreert hebben we een zeer gelimiteerde gedachte over de grenzen van onze prestaties en gezondheid. Wist je dat veroudering steeds vaker wordt gezien als een ziekte? Levensduur- en verouderingsonderzoeken laten zien dat er nog een wereld te winnen is op dit gebied.

7. Eigenaarschap nemen zorgt voor lange termijn succes

De kortste weg naar het doel wordt vaker niet dan wél gekozen. De consequentie is vaak dat dit op de lange termijn kosten met zich meebrengt. Niet alleen kosten in de vorm van minder resultaat, maar juist ook gezondheidsproblemen tijdens of na je topsport carrière. 


De consequenties zijn onverbiddelijk hard en worden vaak later pas onder ogen gezien. Ook omdat de oorzaak en waarheid van het probleem niet eerlijk wordt verteld of de juiste achtergrondkennis ontbreekt. Dit is juist iets wat ik wel doe, ik oordeel niet, maar wijs op de consequenties van de keuzes die je maakt en vertel mijn topsporters, maar ook mijn andere clientèle, wat ze er aan kunnen doen om eventuele te voorkomen. 


Een cliché dat vaak wordt verteld, is dat topsport per definitie ongezond is. Ik ben het hier, zoals je al raadt met mijn eigen-wijsheid, niet mee eens! Ik geloof dat je met een heldere visie en systemische aanpak maximaal kunt presteren en gezond, oud kunt worden. De vraag die ik vaak daarentegen wel stel is: wat heb je er voor over en hoe gecommitteerd ben je om jouw doelen, visie en missie in praktijk te brengen?



Er is een evolutionaire gezondheidsparadigma verschuiving nodig als het gaat om herstellen, presteren, gezond en vitaal oud worden. Dit alles met als ultiem doel: de grens verleggen van onze biologie en maatschappij. Maar, wie zorgt hiervoor? Juist ja.. dat zijn jij en ik. Daarom de volgende blog meer hierover en wat jij hier aan kunt doen.


Kun jij niet wachten en wil jij nu al weten hoe? Bekijk dan mijn aanbod en ik help jou graag op weg richting topprestaties!


In mijn volgende blog leg ik je verder uit waarom ik denk dat maximaal presteren geen toeval is, maar juist maakbaar is en hoe je naast presteren ook kunt zorgen voor een beter herstel en gezondheid. Duurzaam en maximaal presteren, voor de lange termijn is écht mogelijk.




Over mij

Als leefstijlcoach en orthomoleculaire therapeut help ik mensen zelf de regie te nemen over hun gezondheid. Door het achterhalen van de oorzaak van de klachten en een gepersonaliseerd plan op te stellen maak ik het verschil. 

Contact

T. 06 46 08 18 98

M. rick@rickvandentempel.nl

Utrecht - Maarssen - Leidsche Rijn

KVK. 63140284

BTW-ID. NL001180122B87

 

AGB Praktijkcode. 90066406

AGB zorgverlener. 90107202

Prestatiecode: 24000

Copyright © 2020 Rick van den Tempel.

Alle rechten voorbehouden 

Social media

  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram