top of page

Voorkom een winterdip: boost je vitamine-D

Vitamine-D - de R zit weer in de maand, een tijd waarin ons immuunsysteem weer uitgedaagd wordt door onder andere minder zonuren. En wat is deze vitamine belangrijk voor ons lichaam! Moodswings, vermoeidheid, de flinke winterdip noem ik het. Vitamine-D heeft zo'n brede werking, van je energie tot aan goede natuurlijke immuniteit en herstelvermogen. Daarom zet ik vitamine-D in deze blog letterlijk in het zonnetje!


Ondanks dat vitamine-D een cruciale voedingsstof voor ons lichaam is, blijkt uit de praktijk dat we er snel een tekort aan hebben. Ongeacht jouw leeftijd is vitamine-D een essentiële factor om gezond door het leven te gaan.


Hoe hoog is jouw vitamine-D?

Het is super handig om voordat de herfst/winter start te bepalen waar je staat als het gaat om je vitamine-D. Je kunt dan ook berekenen hoeveel vitamine-D je per dag nodig hebt.


Je wilt minimaal een vitamine-D waarde hebben tussen 80 en 120 nmol/l. Is je waarde lager dan 80? Oei, dan is het taak om deze echt te gaan aanvullen! En ja, dit komt bij zoveel mensen voor.


Wil je dus voordat je aan de slag gaat met vitamine-D eerst eens weten hoe jouw vitamine-D status nu scoort? Dan kan ik je de volgende zelftest aanraden.


Wat als jouw waarde te laag is? Lees dan even verder! Ook trouwens als je vitamine-D wel de juiste waarde heeft, vergeet niet dat wanneer je veel binnen zit aan het einde van het jaar je zomer voorraad echt wel op is of op begint te raken. Waar zit vitamine-D in?


Jouw vitamine-D verhogen


Omega-3 verhogen

Een goede cholesterolspiegel is een essentiële factor en link bij eventuele lage spiegels van vitamine-D. De juiste vetzuren toevoegen aan jouw voedingspatroon zijn daarmee ook een belangrijke voorwaarden voor goede vitamine-D spiegels. Cholesterol wordt vaak slecht weggezet, maar is absoluut essentieel.


Vitamine-D kun je uit voeding halen. Dit doe je met name door een adequate Omega-3 inname, dit kan o.a. door voldoende goede vetzuren tot je te nemen en met name vette vis (sardientjes, haring, makreel, zalm), zeevruchten, maar ook plantaardige opties als lijnzaad(olie), zeewier en zeekraal frequent aan je maaltijden toe te voegen.


Toch blijft het onvoldoende en soms lastig om het enkel en alleen uit voeding te halen. Laat staan als je geen vis-eter of vlees-eter bent?


Vitamine-D suppleren

Je kunt er dan ook voor kiezen om dit bij te suppleren. Een veilige dosering ligt tussen de 2000 tot 4000 IE aan vitamine-D. Dit zijn zo’n drie tot vier druppels die je neemt bij je maaltijd in de maanden september t/m april.


Zorg ervoor dat je het inneemt in combinatie met een vet-bron (denk aan volle yoghurt, avocado, ei), dit voor optimale opneembaarheid. Ik kies en adviseer zelf altijd ervoor om vitamine-D in druppels te nemen van een hoge kwaliteit.


Daarnaast, blijkt uit onderzoek dat je vitamine-D graag wilt combineren met vitamine K, omdat deze vitamine ervoor zorgt dat de opneembaarheid van vitamine-D hierdoor beter wordt. Ik werk daarom graag met deze D3/K2 druppel combinatie. Gebruik kortingscode RICK10 voor 10% korting.


Kies je liever voor een plantaardige variant? Dan heeft PLNKTN een mooie variant, gemaakt van marine fytoplankton. Ook deze kun je met 10% korting bestellen door deze kortingscode te gebruiken: RVDT.


Marine Fytoplankton is een plantaardige en voedingsrijke, superfood om je dagelijkse gezondheid te ondersteunen. Het versterkt je immuunsysteem omdat Marine Fytoplankton gegarandeerd de zuiverste vorm van Omega-3 biedt.


Daglichtlamp

Maar er is meer dat je kunt doen om te beschikken over een goede vitamine-D status, zoals een daglichtlamp. Om echte winterblues en winterdip te voorkomen kun je deze daglichtlamp elke morgen voor 10 minuten gebruiken, bijvoorbeeld tijdens je ontbijt.


Kies voor een medisch merk, bijvoorbeeld de daglichtlamp van Medisana, zodat de lamp de juiste sterkte heeft. Hier kun je heel veel baat bij hebben in de herfst en de winter!


Vergeet je dagelijkse wandeling niet

In de winter is het misschien lastiger dan in de zomer, maar vergeet je wandeling niet. Bij voorkeur in de ochtend. Het zorgt voor een optimale dag-nachtritme en zo kom jij deze winter gegarandeerd fluitend door 😉


Gezonde groet,

Rick





 

Belangrijke disclaimers van toepassing op dit artikel:


  • Bij voorkeur doe je het volgen van de adviezen uit dit artikel op advies van jouw dokter, huisarts en/of aanvullend, medisch specialist als een orthomoleculair therapeut. De aanbevolen extra voedingsstoffen, in de vorm van supplementen, zijn gegeven op basis van wetenschappelijke referenties en zijn op aanvraag verkrijgbaar. Stuur hiervoor een mail naar: rick@rickvandentempel.nl.

  • De informatie in dit artikel is alleen bedoeld voor educatief gebruik; en is geen vervanging voor professioneel medisch advies, diagnose en/of behandeling. Vraag altijd advies aan jouw arts of andere gekwalificeerde zorgverleners als je vragen hebt over een medische aandoening en voordat je een dieet, supplement, fitness of ander gezondheidsprogramma uitvoert.

  • Heb je vragen, hulp of advies nodig bij mogelijke adviesdoseringen, dat kun je contact opnemen via het contactformulier op mijn website.



95 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page