top of page

Intermittent Living voor meer energie en betere (sport)prestaties

Als ik mij één ding realiseer is dat het leven pas echt begint aan het einde van je comfort zone! En, dat is nu net wat je bereikt met een Intermittent Living leefstijl. Ik vertel je graag meer wat dit precies is, hoe het is ontstaan en natuurlijk ook wat je ermee kunt.


Het hebben van honger en dorst dat is iets wat wij vaak niet (meer) gewend zijn. Wanneer is de laatste keer geweest dat jij écht honger of dorst hebt gehad? Voordat je het weet staat de kraan open, is de koelkast geopend, of zit er alweer iets in je mond. Zonder dat je er bij stilt staat of er überhaupt over na denkt is je woning of werkplek perfect afgestemd op de gewenste kamertemperatuur. Warmte en/of koude komt nog zelden voor aangezien we dit altijd zelf regelen. Is dit erg? Nee helemaal niet, dit is de luxe van ons mooie leven. Maar wist je dat het hebben van honger en het ervaren van kou je bijvoorbeeld super goed kunnen helpen om beter te presteren en zelfs om ziektes te voorkomen?


Het Intermittent Living© concept gaat terug naar onze voorouders, het helpen je begrijpen hoe je acute korte prikkels kunt gebruiken om je weer echt fit te gaan voelen. Het concept is gebaseerd op de kennis vanuit de wetenschappelijke Klinische Psycho Neuro Immunologie (kPNI), het werkveld waarin ik ben opgeleid en getraind om preventieve gezondheid de basis te laten zijn van de geneeskunde.


Wat is Intermittent Living?

Nog heel even terug naar het ontstaan van het concept. Het Intermittent living© concept is gedurende 10 jaar ontwikkeld door Leo Pruimboom aan de hand van wetenschappelijk onderzoek. Het concept is gebaseerd op de wetenschap achter de werking van hormetische prikkels. Dit zijn prikkels die je acuut en kortdurend uitdagen om sterker uit dat stress moment te komen, waardoor je langer en gezonder gaat leven.


Hierbij kun je denken aan prikkels als kortdurende extreme koude, therapeutische hypercapnia (CO2 therapie), medicinale hypoxie (lage O2 therapie), sauna, intermittent fasting, intermittent drinking of droogvasten. Later hier ook nog meer over. Daarnaast worden combinaties van plant-secundaire stoffen gebruikt om de hormetische prikkels optimaler te laten werken. Hormese staat voor ‘wat je niet doodt maakt je sterker’. Deze oude volkswijsheid wordt nu omarmd en gelukkig beschouwd als wetenschappelijk bewezen en waarvoor een eigen geïndexeerd tijdschrift bestaat ‘Dose Response’ (1).


Samengevat is Intermittent living het kort en bewust uitlokken van stressprikkels (zoals kou en honger) om gezondheid en optimaal presteren te kunnen waarborgen.


Impact van stress, eetpatroon en weinig bewegen

Het blijkt dat ons lichaam zich genetisch nog helemaal niet heeft aangepast aan onze huidige manier van leven. In onze ontwikkeling hebben we 200.000 jaar te maken gehad met acute stressoren, zoals koude, warmte, honger, dorst, hypoxie en hypercapnia. Ons huidige eetpatroon, veel zitten tijdens het werken of in de avond en het ervaren van de veel stress zorgt ervoor dat ons immuunsysteem in de war raakt.


Ervaren wij nu bijvoorbeeld kou, honger of dorst, dan kan ons immuunsysteem daar eigenlijk in veel gevallen niet zo goed tegen. Door af en toe jezelf te prikken met kou, honger of het doen van bepaalde ademhalingsoefeningen train je eigenlijk dus je flexibiliteit om te reageren op dit soort omstandigheden. Deze flexibiliteit is precies wat wij als mensen nodig hebben!


“Het zijn niet de sterkste of slimste individuen die overleven en fit zijn, maar de individuen die zich het best kunnen aanpassen aan omstandigheden en omgeving! Om te overleven moest onze soort zijn vindingrijkheid en uithoudingsvermogen regelmatig tot het uiterste benutten. In onze strijd met een onvoorspelbare natuur evolueerden we van sterke apen tot slimme mensen,” aldus Dr. Leo Pruimboom (grondlegger Intermittent living concept)


Hoe werkt het?

Het is eigenlijk heel simpel! Bij het Intermittent Living© concept wordt er gebruik gemaakt van verschillende evolutionaire, voor ons bekende, prikkels die wij in feite zijn verleerd om onze gezondheid optimaal te kunnen reguleren en waarborgen:

  • Hitte: denk aan een IR-Sauna of opgieting

  • Kou: denk aan een ijsbad

  • Ademhaling: denk aan Hypoxia en Hypercapnia

  • Bewegen: denk aan een tabata-/hiit training of juist een lange wandeling

  • Dorst: denk aan intermittent drinken/droogvasten

  • Honger: denk aan intermitten vasting

  • Rust: denk aan meditatie, mindfullness en yoga

  • Voeding: eten zoals onze voorouders dat deden

De kracht van het intermittent living© totaalconcept zit in het feit dat we bovenstaande technieken en interventies op elkaar afstemmen en combineren, passend bij jouw behoefte en eventuele klachten. Dit doe je door één of meerdere van bovenstaande prikkels toe te passen. Dit hoeft echt niet altijd ingewikkeld te zijn of veel geld te kosten maar kan juist beginnen met dagelijks koud douchen (aan het einde bijvoorbeeld). Een vervolgstap kan dan een ijsbad zijn.


Op het gebied van beweging hebben wij ook veel winst te behalen, sitting-breaks tijdens een werkdag of bepaalde ademhalingsoefeningen. Het mooie is dat al deze technieken praktisch kosteloos en gratis zijn en voor de meeste mensen makkelijk uitvoerbaar zijn, zeker na een periode van (intensieve) begeleiding.

Voor wie is Intermittent Living?

Eigenlijk iedereen 😉 Of je nou uit je comfort-zone wilt of gewoon weer gezond wil worden én blijven. Van de jonge mama, tot de sportieve zestiger, als ook de niet zulke sportievelingen, het is voor iedereen. Immers iedereen heeft het in zich om weer echt mens te worden!


Intermittent Living kan helemaal interessant zijn voor jou zijn als je last hebt van klachten als (chronische) vermoeidheid, tenniselleboog, frozen shoulder, fibromyalgie, overgewicht, angsten / paniek en slaapproblemen als slapeloosheid en slaapapneu.


Door volgende principes in gecombineerde vorm toe te passen kunnen er zeer interessante veranderingen plaats vinden waar jij preventief gezonder van zult worden:

  • Hypoxie oefeningen

  • Hypercapnie oefeningen

  • Hand icecooling

  • IJsbaden

  • Vetverbranding

  • Nuchter trainen

  • Core stability

  • Conditieopbouw

  • Tabata oefeningen

  • Beweging & concentratie oefeningen


Ben je enthousiast of nieuwsgierig, maar heb je behoefte aan begeleiding of een stok achter de deur? Ik help je super graag om hier mee aan de slag te gaan. Je kunt verwachten dat ik hier tijdens de consulten aandacht aan zal besteden, maar we gaan ook zeker in het 1-op-1 coachingstraject hiermee aan de slag. Stuur mij gerust eens een mail via rick@rickvandentempel.nl


Gezonde groet,

Rick





146 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page