top of page

Gluten intolerant of overgevoelig voor gluten: de belangrijkste symptomen + 4 praktische tips!

Vraagt jij je af of jij last hebt van een een glutenintolerantie- of allergie? Veelgehoorde symptomen zijn gevoelens van een "mistig hoofd", buikpijn, opgeblazen gevoel, en hoofdpijn. Signalen als deze passen vaak bij een gluten sensitiviteit, desalniettemin variëren de gluten gevoeligheid symptomen sterk van persoon tot persoon.


Gluten overgevoeligheid kan symptomen veroorzaken die vergelijkbaar zijn met die van coeliakie - ook wel bekend als een gluten intolerantie - maar mensen die niet positief testen op coeliakie (een erfelijke auto-immuunziekte die de dunne darm beschadigt), kunnen nog altijd gluten sensitief zijn. Deze overgevoeligheid zonder genetische erfelijkheid zorgt er voor dat je een mildere reactie hebt, maar het betekend wel dat voedingsproducten als brood en pasta niet de beste oplossing zijn in jouw voedingspatroon. De reden hiervoor ligt in het feit dat gluten een van de belangrijkste eiwitten in o.a. tarwe, rogge en gerst zijn.


Kenmerken en symptomen van een gluten allergie


Hier kijken we naar enkele van de meest voorkomende symptomen van gluten gevoeligheid zonder coeliakie, en bespreken we de mogelijke vervolg stappen die je kunt nemen.


Gastro-intestinale-gerelateerde gluten gevoeligheid symptomen


Er zijn een aantal gastro-intestinale symptomen die kunnen worden gerelateerd aan de voedingsmiddelen die we eten, met inbegrip van gluten-bevattende voedingsmiddelen.


  • Een opgeblazen gevoel is een onaangenaam gevoel van volheid dat optreedt na het eten en is een mogelijk teken van glutengevoeligheid. Maar het is belangrijk om in gedachten te houden dat er andere voedingsmiddelen, of andere factoren, kunnen bijdragen aan een opgeblazen gevoel.

  • Buikpijn kan om vele mogelijke redenen optreden, en het kan één van de tekenen van gluten gevoeligheid zijn.

  • Diarree en constipatie zijn andere symptomen die kunnen worden gerelateerd aan gluten gevoeligheid.

  • Het hebben van incidentele spijsverteringsproblemen kan normaal zijn, maar als je vaak last hebt van gastro-intestinale symptomen, kan een gevoeligheid voor gluten de reden zijn.

Andere aandoeningen die je kunt overwegen als mogelijke oorzaak van maag-darmsymptomen zijn:


Niet-gastro-intestinale tekenen van glutengevoeligheid

Voel je je de hele dag moe of nevelig in je hoofd? Deze symptomen kunnen te wijten zijn aan een verscheidenheid van mogelijke gezondheidsproblemen, maar sommige mensen melden vermoeidheid, hoofdpijn en hersenmist "mistig hoofd" als symptomen die verband houden met hun glutengevoeligheid.


Ook huidproblemen is veel gehoord - die kunnen lijken op eczeem of psoriasis - en zijn daarmee een ander mogelijk symptoom van gluten gevoeligheid. Sommige onderzoekers hebben ook ontdekt dat er mogelijke verbanden zijn tussen gewrichts- en spierpijnen en gluten gevoeligheid.


Wil je gerichter of persoonlijk advies op basis van jouw klachten, en gluten overgevoeligheid uitsluiten, informeer dan gerust naar de mogelijkheden of boek een vrijblijvend eerste consult in mijn praktijk.

4 praktische tips:


  1. Meten: Als je één van deze symptomen ervaart, en je voelt dat ze een verband kunnen hebben met jouw voedingspatroon (het regelmatig eten van brood, pasta en andere glutenhoudende producten), is het een goed idee om te spreken met jouw arts, zodat ze kunnen uitsluiten of er inderdaad sprake is van coeliakie, tarwe allergie, en/of een andere mogelijk gerelateerde aandoening.

  2. Tijdelijk elimineren: Je kunt er ook tijdelijk voor kiezen om gluten te elimineren uit jouw voedingspatroon, om te zien of glutenbevattend voedsel met jouw symptomen in verband kunnen worden gebracht. Tijdens het tijdelijke 'eliminatiedieet' verwijder je alle glutenbevattende voedingsmiddelen uit jouw voedingspatroon, en - aan het eind van 4 weken - introduceer je een glutenbevattend voedingsmiddel om mogelijk vast te stellen of gluten een boosdoener voor jouw symptomen zijn.

  3. Pas de 80-20 regel toe: De oplossing kan soms zijn ook zijn om tijdelijk te stoppen met het eten van gluten houdende producten, in een mildere variant. In mijn pratijk adviseer ik in dit soort gevallen vaak de 80-20 regel of 5+2 regel, waarbij je 80% van de tijd of 5 dagen geen glutenhoudende producten eet. Hierdoor kan je lichaam herstellen van de (lichte) schade die jij je lichaam aanbrengt en tegelijkertijd toch nog genieten van een heerlijke bordje pasta of lekker sneetje brood zonder al te veel klachten.

  4. Kies voor kwaliteit boven kwantiteit: Tevens, kun je kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit. Zo zijn er producten van hogere kwaliteit, denk aan zuurdesembrood versus 'gewoon' brood op basis van gist. Daarnaast, is het goed om je spijsverteringskwaliteit te testen, dit kan soms ook klachten veroorzaken. In dit soort gevallen is het juist beter om witmeel producten te verkiezen boven volkoren producten. Vanuit vezel bekeken is dit wellicht een ander advies dan je vaak hoort, maar als je het niet goed kan verteren en je krijgt last van je buik is het laten staan van volkoren producten juist een oplossing. Schakel in dit geval juist over op groente en fruit en verlaag je inname van volkoren producten.


Heb je na het lezen van deze blog behoefte aan gericht advies? Neem dan (vrijblijvend) contact met mij op of overweeg eens een APK check-up als preventieve zorg voor jouw gezondheid en om er achter te komen wat de oorzaken zijn van jouw langdurige klachten.


 

Belangrijke disclaimers van toepassing op dit artikel:


  • Bij voorkeur doe je dit op advies van jouw dokter, huisarts en/of aanvullend, medisch specialist. Vandaar ook dat ik geen adviesdoseringen heb aangegeven. De aanbevolen extra voedingsstoffen, in de vorm van supplementen, zijn gegeven op basis van wetenschappelijke referenties en zijn op aanvraag verkrijgbaar. Stuur hiervoor een mail naar: rick@rickvandentempel.nl.

  • Hebt je vragen, hulp of advies nodig bij mogelijke adviesdoseringen, dat kun je contact opnemen via het contactformulier op mijn website.

  • De informatie in dit artikel is alleen bedoeld voor educatief gebruik; en is geen vervanging voor professioneel medisch advies, diagnose en/of behandeling. Vraag altijd advies aan jouw arts of andere gekwalificeerde zorgverleners als je vragen hebt over een medische aandoening en voordat je een dieet, supplement, fitness of ander gezondheidsprogramma uitvoert.


97 weergaven0 opmerkingen
bottom of page