top of page

Lactoseintolerantie: de belangrijkste symptomen + 5 praktische tips!

Bijgewerkt op: 2 aug. 2022

Problemen met het verteren van koezuivel, een zogenoemde lactoseintolerantie. Je hoort het steeds vaker en misschien heb jij ook wel steeds vaker last van symptomen als een opgeblazen gevoel, een onaangenaam gevoel in je maag, en vermoed je daardoor dat het wel eens aan zuivelproducten kan liggen? Lees dan vooral verder om te kijken of je lactoseintolerant bent of een lactosensitiviteit hebt opgebouwd.


Als je vaker mijn blogs leest, dan weet je dat de klachten waarmee mensen in mijn praktijk komen een bron van inspiratie zijn om via dit soort blogs mensen zoals jij verder te informeren om zelfregie te nemen. In deze blog zullen we het daarom gaan hebben over lactoseintolerantie, ook wel een koemelkintolerantie genoemd.


Verder zullen we in het bijzonder spreken over een lactosesensitiveit. Dit laatste is een verhoogde zuivelovergevoeligheid waardoor meer dan 90% van de mensen in mijn praktijk (tijdelijk) mee te kampen krijgen wanneer hun gezondheid hen in de steek laat. Melk of producten op basis van melk kunnen bij sommige mensen een zuivelovergevoeligheid uitlokken, wat kan leiden tot een aantal onaangename symptomen.


Lactoseintolerantie vs. Lactosesensitiviteit

Zuivelovergevoeligheid is een vorm van voedselovergevoeligheid, zonder een genetische afwijking. Met andere woorden, gedurende het leven bouw je overgevoeligheid op.

Door een voedselgevoeligheidstest te doen, bijvoorbeeld in de vorm van een bloedonderzoek, en de resultaten te gebruiken als leidraad voor een tijdelijk eliminatiedieet, kun je ontdekken voor welke melkproducten of voedingsmiddelen je gevoelig bent. Je kunt dan je dieet aanpassen om de symptomen tot een minimum te beperken.


Verder in de blog kom je meer te weten over de mogelijke tekenen en symptomen van een zuivelovergevoeligheid. Maar voor we dat doen, bespreken we eerst hoe een zuivelgevoeligheid verschilt van een lactose-intolerantie.


Een zuivelgevoeligheid is niet hetzelfde als een lactose-intolerantie. Als je weet hoe deze twee verschillen, begrijp je beter hoe je lichaam reageert op zuivelproducten, zodat je stappen kunt ondernemen om de symptomen die je ervaart te verminderen.


Wanneer iemand lactose-intolerant is, is hij of zij genetisch niet in staat lactose te verteren (en op te nemen) - wat de belangrijkste suiker is in zuivelproducten. Het niet kunnen verteren van lactose leidt tot spijsverteringsproblemen. Mensen die lactose-intolerant zijn, hebben een tekort aan lactase, het enzym dat nodig is om lactose te verteren. Als je lactose-intolerant bent, kunnen je symptomen variëren in ernst, afhankelijk van hoeveel zuivel - of zelfs het soort zuivel - je hebt geconsumeerd.


Hoewel het symptomen kan veroorzaken die lijken op die van een intolerantie voor zuivel, houdt een gevoeligheid voor zuivel verband met een immuunrespons op melkantigenen (melkeiwitstructuren die in melk of melkproducten worden aangetroffen) - en niet met een enzymtekort (!).


Dit zijn enkele veel voorkomende zuivelproducten die een intolerantie of gevoeligheid kunnen veroorzaken:


  • Koemelk

  • Kaas

  • IJs

  • Boter

  • Yoghurt

Bepaalde voedingsmiddelen zoals sauzen, jus, koekjes, quiches, soepen, ontbijtgranen en custards kunnen ook lactose bevatten. Melk en zuivelproducten kunnen ook op voedseletiketten staan als wei, wei-eiwit, melkcaseïne, melksuiker, karnemelk, zure room, bijproducten van melk.


Lactose sensitief: Mogelijke symptomen van overgevoeligheid voor zuivel


Opgeblazen gevoel


Als je je vaak opgeblazen voelt tot het punt van ongemak of overmatig opgeblazen buik of zwelling, kan een voedingsmiddel dat je regelmatig eet de schuldige zijn. Zuivelproducten, zoals melk, kaas en yoghurt, zijn een van de kandidaat-voedingsmiddelen om te overwegen wanneer je probeert te bepalen welke voedingsmiddelen een opgeblazen gevoel veroorzaken, aangezien dit een mogelijk symptoom van zuivelgevoeligheid is.


Maagpijn / Buikpijn


Maagpijn en ongemak, zoals buikpijn en krampen, kunnen ook veroorzaakt worden door zuivelovergevoeligheid.


Hoofdpijn en migraine


Zuivel kan hoofdpijn veroorzaken: hoofdpijn en migraine kunnen ook in verband worden gebracht met zuivelproducten als je gevoelig bent voor zuivel.


Is het een zuivelovergevoeligheid, melkintolerantie, of iets anders?

Misschien heb je vaak last van een of meer van de hierboven genoemde symptomen. Als dat het geval is, hoe weet je dan of de oorzaak een zuivelovergevoeligheid, een melkintolerantie of een ander voedingsmiddel in je dieet (zoals gluten) is?


Meer voorkomende klachten zijn:

  • Rommelende buik

  • Misselijkheid

  • (darm)krampen

  • Winderigheid

  • Diarree

  • Huidklachten

  • Schimmelinfecties


De oplossing: 5 praktische tips!


Het (tijdelijk) elimineren van een voedingsmiddelen op basis van koezuivel is een van de beste manieren om te zien of je symptomen gerelateerd kunnen zijn aan een specifiek soort zuivelproduct. Zo doe je het:



  1. Stap over op gefermenteerde (rauwe) melk in plaats van gepasteuriseerde melk*. Rauwe biologische melk heeft meerdere voordelen, waardoor je minder allergische reactie hoeft te hebben, zo is het melk van koeien die natuurlijk gevoed worden en geen antibiotica krijgen, tevens wordt het melk niet verhitten, enkel en alleen fermenteren zij het. Dankzij fermentatie wordt rauwe melk veilig voor consumptie.

  2. Wanneer stap 2 onvoldoende werkt: vervang koezuivel voedingsproducten voor zuivelvrije vervangers als kokosyoghurt (voor meer handige zeuivelvrije tips, bekijk eens mijn E-boek)

  3. Naast plantaardige vervangers als kokos (soja raad ik af, om deze redenen), kun je vaak melkproducten op schapen- en geiten basis prima eten zonder klachten. Zo blijft er met optie 2 en 3 nog voldoende keuze over naast koemelk.

  4. Wil je zaken graag uitsluiten op voorhand, doe een voedselgevoeligheidstest op koezuivel (dit kan bijvoorbeeld via een EMB bloedonderzoek)

  5. Toch liever een goedkopere optie? Ga voor minimaal 30 dagen zuivelvrij door het leven om te kijken of het werkt tegen jouw klachten. Integreer na 30 dagen stap-voor-stap weer 1 voedingsproduct per week om te kijken of de klachten wegblijven.


Wat als je symptomen niet lijken te corresponderen met de aan- of afwezigheid van zuivel in je dieet? Dan is het mogelijk dat een ander voedingsmiddel in je dieet bijdraagt aan je symptomen, en is het de moeite waard om een andere 'eliminatiedieet' te overwegen om de boosdoener (of boosdoeners) te vinden. Wil je naast koezuivel ook andere voedingsmiddelen uitsluiten, overweeg dan eens dit bloedonderzoek.


Een 'eliminatiedieet' kan een vervelend en tijdrovend proces zijn, omdat het niet altijd gemakkelijk is om te weten welke voedingsmiddelen je eerst tijdelijk moet elimineren en daarna weer moet toevoegen. Normaal gesproken begin je met het elimineren van voedingsmiddelen waarvan je vermoedt dat ze de oorzaak zijn van je symptomen - maar aangezien de meeste van ons een gevarieerd dieet volgen dat bestaat uit veel verschillende voedingsmiddelen, kan je lijst met "verdachte" voedingsmiddelen behoorlijk lang zijn. Waar moet je in dat geval beginnen? Dit is waarom de meest mensen uitkomen bij een bloedonderzoek als deze!


Naast het testen van voedselgevoeligheid kan het jou helpen bij het bepalen van jouw ideale voedingspatroon, maar ook kunnen we de oorzaak zijn van jouw symptomen blootleggen met een persoonlijke oplossing.


Hoe kan ik jou verder helpen?


Zoals zo vaak is voeding een belangrijke oplossing voor het probleem. Veel ontstekingsbevorderende voeding en te weinig ontstekingsremmende voeding (gezonde vetzuren en antioxidant rijke voeding) is een belangrijke oplossing, en naast stress regulatie en leefstijl aanpassingen, een belangrijk deel van de puzzel om jouw gezondheidsklachten op te lossen.


Jij hebt en bent zelf de oplossing!


Het mooie is, als je de strekking van mijn verhaal begint te begrijpen, dat er een uitweg is voor jouw problemen. Preventie is de sleutel! Alles begint bij het oplossen van de kern en wortel van het probleem. Ga aan de slag met bovenstaande tips of laat mij jou gericht helpen hoe je zelfregie kunt nemen op weg naar vitale gezondheid en wéér een normale menstruatiecyclus!


Heb je na het lezen van deze blog behoefte aan gericht advies? Neem dan (vrijblijvend) contact met mij op of overweeg eens een APK check-up als preventieve zorg voor jouw gezondheid en om er achter te komen wat de oorzaken zijn van jouw langdurige klachten.


 

Belangrijke disclaimers van toepassing op dit artikel:

  • Bij voorkeur doe je dit op advies van jouw dokter, huisarts en/of aanvullend, medisch specialist. Vandaar ook dat ik geen adviesdoseringen heb aangegeven. De aanbevolen extra voedingsstoffen, in de vorm van supplementen, zijn gegeven op basis van wetenschappelijke referenties en zijn op aanvraag verkrijgbaar. Stuur hiervoor een mail naar: rick@rickvandentempel.nl.

  • Hebt je vragen, hulp of advies nodig bij mogelijke adviesdoseringen, dat kun je contact opnemen via het contactformulier op mijn website.

  • De informatie in dit artikel is alleen bedoeld voor educatief gebruik; en is geen vervanging voor professioneel medisch advies, diagnose en/of behandeling. Vraag altijd advies aan jouw arts of andere gekwalificeerde zorgverleners als je vragen hebt over een medische aandoening en voordat je een dieet, supplement, fitness of ander gezondheidsprogramma uitvoert.


Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page