Heb ik een voedselintolerantie of voedselallergie?

Vaak in mijn praktijk zie ik dat mensen na het doen van bloedonderzoek of darmonderzoek allerlei reacties laten zien op voeding als tarwe, spelt, soja, koemelk, glutamaat en ga zo maar door. Als logische reactie vragen mijn klanten zich af waar dit nou eigenlijk door komt? Vaak is het namelijk zo dat ze aangeven dat ze op jongere leeftijd niet of nauwelijks in deze mate klachten hebben gehad. Daarom leg ik je in deze blog graag uit hoe dit nou eigenlijk komt en wat je er aan kunt doen om darmklachten op te lossen!


Glutenvrij, vegan, bio, lactosevrij, eivrij, notenvrij, suikervrij. Hoe komt het toch dat we steeds meer voedselintoleranties hebben? Wist je dat de toenemende stress, onzekerheid en verhoogde werkdruk bijdragen aan voedselintoleranties, maar ook de luchtvervuiling en de opkomst van veel straling (5G) kunnen een oorzaak zijn waarom we die gevoeligheden ontwikkelen.


In de basis is een voedselintolerantie of -overgevoeligheid niets anders dan een afwijzing van jouw lichaam op specifieke voedingsstoffen. Deze afwijzing komt voort uit een disbalans in jouw lichaam. Dit kan genetisch zijn, zoals bij coeliakie maar ook omdat je immuunsysteem is verstoort of door darmproblemen.


Voedselintolerantie versus voedselovergevoeligheid

Dat deze voedselovergevoeligheden vaak pas later in het leven bij mijn klanten optreden is een belangrijke eerste constatering. Voor mij als orthomoleculair therapeut is dit na vele onderzoeken doen het eerste onderscheid. Namelijk of iemand een (genetische) voedselintolerantie heeft of juist voedselovergevoeligheden heeft opgebouwd na verloop van het leven. Wanneer dit eerste het geval is spreken we van een voedselintolerantie en is het raadzaam om definitief te stoppen met specifieke voedingsmiddelen als bijvoorbeeld tarwe of koemelk.


De mogelijke oorzaken van voedselovergevoeligheden

Vaak is het zo dat het laatste van toepassing is, en dat mensen dus na verloop van het leven deze voedselovergevoeligheden hebben opgebouwd. Dit is een zeer belangrijk onderscheid, want dit laatste is in de praktijk goed op te lossen aangezien hier vaak sprake is van een disbalans: Jouw lichaam is uit zijn kracht en heeft een onderhoudsbeurt nodig. Er zijn een paar belangrijke oorzaken die we kunnen aanwijzen waarom voedselovergevoeligheden optreden, en die na verloop van tijd vaak zorgen voor klachten als acné, obstipatie, winderigheid, migraine en hoofdpijn. Er zijn er meer, maar de belangrijkste twee bespreek ik hier met je:


1. Tijd voor een onderhoudsbeurt

Eén van de belangrijkste is dat we nodig toe zijn aan een APK onderhoudsbeurt. We lopen al enige tijd rond op deze aarde en vragen in onze maatschappij enorm veel van onszelf. De fysieke, mentale en emotionele belasting vraagt preventief onderhoud van onszelf en wanneer dit onvoldoende is treden allerlei tekorten op, denk aan onvoldoende vitaminen, mineralen en essentiële vezels die je nodig hebt om je lichaam optimaal te verzorgen waardoor het voorzien is van voldoende energie waardoor o.a. jouw immuunsysteem in check blijft.


2. Eenzijdig voedingspatroon Ook eenzijdige diëten kunnen op lange termijn zorgen voor een voedselintolerantie. Maar wist je ook dat wanneer je een langere tijd veel van een product neemt dat dit uiteindelijk kan eindigen in een voedselintolerantie? Zuivel (koemelk) en gluten (tarwe) zijn de meest bekende voorbeelden hiervan. Bij de geboorte is er vaak nog geen sprake van een intolerantie. Deze sensitiviteit bouwen we naarmate ons leven pas op. Door het overmatig eten van brood, granen of melk, kaas, boter etc. in ons voedselpatroon wordt de intolerantie voor gluten of zuivel opgebouwd.


Crashdiëten zijn hip. Kip & broccoli, veel kwark en zuivel om aan de eiwitbehoefte te komen, of om af te vallen en spieren te realiseren. Wat veel mensen niet weten is dat op lange termijn zo'n crash dieet super schadelijk kan zijn voor je darmflora. Voldoende vitaminen, mineralen en vezels hebben we juist nodig om onze spijsvertering gezond te houden. Zeker wanneer dit wordt gecombineerd met (opeens) veel sporten en een lagere calorie inname. Dit veroorzaakt stress in je lichaam en dat is wel het laatste wat je wil. Daarnaast, wil je darmflora het liefste dat je zo gevarieerd mogelijk eet. Dit betekent dat we eiwitten, koolhydraten en vetten combineren en waarom ik minimaal 50% aan plantaardige voeding adviseer. Doe je dit niet dan kun je intoleranties ontwikkelen en dit is wat ik zie in de praktijk.


Ik adviseer altijd om zoveel mogelijk uit groente te halen door bijvoorbeeld een lekkere warme soep te maken in de winter of salade in zomer. Wees dus een beetje lief voor je lijf. Wanneer je geen intolerantie hebt voor bijvoorbeeld zuivel of gluten, wees dan ook niet bang om dit eens te eten. Alles met mate natuurlijk :)

Mocht je willen weten of je een intolerantie hebt voor bepaalde voedingsmiddelen of heb je klachten dan kan aanvullend onderzoek interessant zijn. Lees hier hoe dit in zijn werk kan gaan. Groet,

Rick

27 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven