Waarom soja slecht is voor je darmen

Een steeds grotere groep mensen gaat bewuster om met het eten van zuivel, waaronder lactose en caseïne, en het minderen van vlees. Als vervanger zie je in de supermarkten steeds meer producten op basis van soja ontstaan, denk aan de sojaburgers, sojabonen, alpro-soja en andere zuivelproducten op basis van deze peulvrucht. Het lijkt een goed alternatief voor melk en vlees gezien de grote hoeveelheid eiwitten. Maar wist je ook dat er gezondheidsrisico's verbonden zitten aan het eten van deze producten? Soja wordt namelijk steeds vaker gemaakt van genetisch gemanipuleerde soja, ook wel GMO's genoemd. Wil je meer weten over GMO's lees dan vooral eens dit artikel van OneWorld. Ik leg je in deze korte blog graag uit waarom je het beste geen soja kunt eten vanuit gezondheidsoverwegingen:


1. Er is een steeds sterkere relatie tussen soja en darmklachten Door de toegenomen vraag is de productie van soja veranderd. Net als bij tarwe wordt steeds meer gebruik gemaakt van genetisch gemanipuleerde soja. GMO van soja waarvan het genetisch materiaal dus vervangen is door gebruik te maken van genetische, synthetische technologie. Dit wordt o.a. gedaan zodat deze producten besproeid kunnen worden met bestrijdingsmiddelen (herbiciden) zonder er zelf dood van te gaan. Door genetische manipulatie en chemische bestrijdingsmiddelen zijn de opbrengsten van de oogsten vertienvoudigd maar het effect op je gezondheid is twijfelachtig en nooit goed onderzocht. En, dat dit niet of onvoldoende onderzocht is zal zijn redenen hebben: wetenschappers vermoeden namelijk steeds vaker dat ongefermenteerde sojaproducten, zoals sojamelk, sojayoghurt en tofu het risico op gezondheidsklachten juist verhogen. Ook wordt deze ongefermenteerde soja in verband gebracht met darmklachten en verstoring van je hormoonhuishouding.


2. Het probleem: ongefermenteerde soja!

Niet soja, maar zijn vorm en productie is het probleem. Kortom, deze gezondheidsrisico’s ontstaan wanneer we de juist van origine oorspronkelijke vorm en gefermenteerde sojaproducten zoals miso en tempeh vervangen met ongefermenteerde sojaproducten. Over dat belangrijke onderscheid ontstaat nogal eens verwarring en daarom blog ik hier regelmatig over om de pijn van het probleem op de juist plek te leggen. Zo zet Alpro op de verpakking van sojamelk dat het product gefermenteerd is. Maar het blijkt dat niet de sojabonen zijn gefermenteerd, maar het suikerwater dat later is toegevoegd. Hierdoor houd je de nadelige gevolgen van ongefermenteerde sojabonen. Voor meer uitleg over de Alpro soja verwijs ik je graag naar het volgende artikel. Dit geldt overigens ook nog wanneer de sojabonen biologisch zijn, het fermentatie proces is hierbij het allerbelangrijkste. Ga in dit geval dus voor gefermenteerde vormen zoals natto en miso.


3. Het probleem: ongefermenteerde soja!

Soja en andere peulvruchten is eiwitrijk voedsel en wordt daarom bestempeld als geschikte voeding, vooral bij vegetariërs. Helaas bevatten soja en andere peulvruchten ook een hoop anti-nutriënten, waaronder lectinen. Lectinen zijn complexe eiwitten die je darmwand kunnen 'irriteren' en zelfs verhoogd doorlaatbaar maken. Met andere woorden, je darmwand kan opengescheurd worden omdat zij aan een soort van schoenveters knabbelen. Hierdoor ontstaat er een vicieuze cirkel die jouw extra gevoelig maakt en allerlei andere overgevoeligheden veroorzaken. Dit levert allerlei ongewenste ontstekingen op die laaggradig zijn, maar na verloop van tijd leiden tot allerlei gezondheidsklachten.


Het is daarom ook niet voor niets dat de medische wetenschap steeds vaker praat over het feit dat 90% van alle ziektes beginnen in de darm en dat ze leiden tot alle chronische ziektes in onze maatschappij.


Kortom, als je gevoelig bent voor anti-nutriënten als lectinen dan kun je daar erg moe van worden en ook andere klachten van krijgen. Dit omdat je immuunsysteem continu onnodig actief is wanneer je soja eet. Wanneer je dieet voor een groot deel uit soja en andere peulvruchten bestaat, kunnen deze anti-nutriënten op ten duur schade veroorzaken in je lijf. In geval van een reeds geconstateerde disbalans van jouw darmflora, o.b.v. aanvullend (darm)onderzoek, dan is het advies om dit soort voedingsmiddelen te vermijden. Eet daarom niet teveel van deze voedingsproducten. Als je ze al eet, kijk dan eerst of je de peulvruchten kunt koken, weken en wellen. Hiermee neutraliseer je voor een groot deel de anti-nutriënten!


Mijn advies is en blijft daarom in mijn praktijk wees voorzichtig met (teveel) soja en andere peulvruchten en zorg voor diversiteit in jouw voedingspatroon door alle kleuren van de regenboot te eten!


Groet,

Rick

9 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Over mij

Als orthomoleculair therapeut help ik mensen zelf de regie te nemen over hun gezondheid. Door het achterhalen van de oorzaak van de klachten en een gepersonaliseerd plan op te stellen maak ik het verschil. Ik ben aangesloten bij CAT. 

Contact

A: Emmaweg 20-22 Maarssen

T. 06 46 08 18 98

M. rick@rickvandentempel.nl

KVK. 63140284

BTW-ID. NL001180122B87

 

AGB Praktijkcode. 90066406

AGB zorgverlener. 90107202

CAT beroepscode. CM3480-01-01-21

Prestatiecode. 24000

Copyright © 2020 Rick van den Tempel.

Alle rechten voorbehouden 

Openingstijden

Maandag en dinsdag: gesloten

Woensdag: 17.00 - 21.00 uur

Donderdag: consult op aanvraag

Vrijdag: 08.00 - 18.00 uur

  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram