top of page

De zin en onzin van voedingssuplementen?

Voedingssupplementen, zijn die echt nodig als ik gezond en gevarieerd eet? Dit is een vraag die ik regelmatig in mijn praktijk krijg. Gezond eten is mijn inziens het absolute fundament en basis, die je nooit kan evenaren met supplementen. Toch kan het soms moeilijk zijn om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen. Daarom heeft ons lichaam soms een duwtje in de rug nodig waarmee je het juiste signaal geeft aan het lichaam waardoor het weer terug op kracht en volle toeren kan raken.


In dit artikel neem ik daarom je graag mee in de zin of juist onzin van het gebruik van supplementen. Waarom je het überhaupt zou moeten nemen en het hoe, wat en waarom van een goed supplementen regime.


De onzin van supplementen

Op basis van mijn praktijk ervaring valt mij het meest op dat een heel groot deel van de mensen niet exact weten wat ze nou slikken, maar dit gewoon doen omdat ze dit gehoord of ergens gelezen hebben. Helaas zie ik in de praktijk dat het aantal mensen van dat geen idee heeft waarom ze iets, als supplementen, nemen juist één van de grootste oorzaken is waardoor juist gezondheidsproblementen niet opgelost worden of in stand worden gehouden of zelfs verslechteren.


Hiermee doel ik niet alleen op supplementen, maar ook op allerlei voorgeschreven medicijnen, denk aan antibiotica, NSAID’s en maagzuurremmers, die met of zonder supplementen worden genomen. Maar, ook de pil of spiraal beschouw ik als een middel die ten kosten gaat van je gezondheid. De onduidelijkheid van inname en schaal waarop dit alles gebruikt wordt maakt het mijn inziens des te belangrijker om hier meer informatie over te geven. Context, timing, hoeveelheid het zijn slechts enkele variabelen die van belang zijn voor effectieve behandeling en potentiële gezondheidsbevordering.   

Niet gek dus dat ik van mening ben dat supplementen weloverwogen genomen moeten worden en dat je kwalitatief goede supplementen moet nemen, die bioactief zijn en dus goed door je lichaam kunnen worden opgenomen, zonder negatieve bijeffecten. Dit alles maakt het dat in zekere mate veel 'onzin' rondom supplementen hangt. Dat hier genuanceerd mee om moeten worden gegaan zal ik verder in deze blog uitleggen, maar kort gezegd komt het er op neer: laat je deskundig informeren over het gebruik van supplementen (en/of medicijnen), en besef dat jij zelf de beslissing maakt waarom je wel of niet overgaat iets gaat gebruiken. Dat houdt dus ook in dat je laat informeren over de mogelijke bijwerkingen. Supplementen staan daarmee dus niet op zichzelf, maar zijn onderdeel van waar jij met je gezondheid naartoe wilt!


Een doorsnee artikel over 'x' supplement zorgt er al snel voor dat veel mensen naar een willekeurige winkel gaan, waar supplementen te koop zijn, zonder enig idee te hebben welke vorm je moet nemen en waar deze exact voor dient. Daarnaast neem je dit voor een langere periode, maar dient dit überhaupt wel zijn doel of breng je hiermee op de lange termijn juist eerder uit balans in plaats van in balans?


De zin van supplementen


Juist daarom adviseer ik om gericht aan de slag te gaan. Dit kan bijvoorbeeld door het doen van aanvullend onderzoek, in de vorm van bloedonderzoek. Waar je heel gericht aan de hand van eventuele tekorten of disbalans in het lichaam aan slag kan gaan met kwalitatieve leefstijladviezen en indien nodig specifieke voedingsupplementen.  


Benieuwd waarom jij baat kan hebben bij het nemen van één of meerdere voedingssupplementen? Ik som de belangrijkste redenen uit mijn praktijkervaring hier voor je op:

  1. Er is in onze voeding een overvloed aan geraffineerde koolhydraten en verzadigde vetzuren. Daarbij krijgen we vaak te weinig vitamines, mineralen en eiwitten binnen.Een tastbaar gevolg hiervan is dat we vaker moe zijn. Ook het stijgend aantal mensen met overgewicht heeft hiermee te maken.

  2. Gezond voedsel bevat minder vitamines en mineralen dan vroeger Al maak je bewust gezonde keuzes, het is niet zeker dat je eten de nodige voedingsstoffen bevat. De kwaliteit van voedsel vermindert door overproductie, het gebruik van kunstmest, verdelgingsmiddelen en conserveringsstoffen. In een sinaasappel zit nu bijvoorbeeld minder vitamine C dan 50 jaar terug. En dat geldt voor veel groenten en fruit.

  3. Je hebt last van stress. Ontken het maar niet: ook jij hebt (soms) stress. Een goede work-life balans behouden is een uitdaging. Tel daar voldoende sporten en een sociaal leven onderhouden bij op, en je weet: het is véél. Bij fysieke en psychische stress heeft ons lichaam meer essentiële voedingsstoffen nodig om goed te functioneren.

  4. Je krijgt te weinig zonlicht om voldoende vitamine D aan te maken. Als je een blanke huid hebt, is het zonlicht tijdens de zomer soms voldoende. Je moet dan wel voldoende buiten komen. Heb je een getinte of donkere huid, dan maak je van nature minder snel vitamine D aan. Ook een oudere huid maakt minder vitamine D aan dan een jonge huid. Niet vreemd dus dat de meesten van ons in de winter een vitamine D-tekort hebben.


Download hier de Gratis supplementen gids

Graag weten welke kwalitatieve supplementen iets voor jou kunnen betekenen? Download hier een handige gids over de 10 meest veelzijdige voedingssupplementen!


Als orthomoleculair therapeut ben ik opgeleid en erkend om advies te geven over het gebruik van supplementen. De kwaliteit van supplementen is hierbij super belangrijk. Goedkoop is vaak duurkoop in het geval van vitamines, mineralen en essentiële vetzuren!

Daarom mag ik mijn klanten tot 10% korting op kwalitatieve supplementen geven. Zie hier hoe je de korting kunt verzilveren.


 

Belangrijke disclaimers van toepassing op dit artikel:

  • Bij voorkeur doe je dit op advies van jouw dokter, huisarts en/of aanvullend, medisch specialist als een orthomoleculair therapeut. Vandaar ook dat ik geen adviesdoseringen heb aangegeven. De aanbevolen extra voedingsstoffen, in de vorm van supplementen, zijn gegeven op basis van wetenschappelijke referenties en zijn op aanvraag verkrijgbaar. Stuur hiervoor een mail naar: rick@rickvandentempel.nl.

  • Heb je vragen, hulp of advies nodig bij mogelijke adviesdoseringen, dat kun je contact opnemen via het contactformulier op mijn website.

  • De informatie in dit artikel is alleen bedoeld voor educatief gebruik; en is geen vervanging voor professioneel medisch advies, diagnose en/of behandeling. Vraag altijd advies aan jouw arts of andere gekwalificeerde zorgverleners als je vragen hebt over een medische aandoening en voordat je een dieet, supplement, fitness of ander gezondheidsprogramma uitvoert.

125 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page