top of page

Fibromyalgie behandelen: een natuurlijke en alternatieve weg naar verlichting

De diagnose fibromyalgie zit je niet op te wachten, zeker niet wanneer het behandelen van fibromyalgie veelal zorgt voor onbegrip, stress, pijn en frustratie. Volgens een recent artikel uit de AD krijgt maar liefst 1 op de 20 mensen de diagnose Fibromyalgie en is de diagnose volgens dit artikel moeilijk te behandelen. Verontrustende cijfers, niet? Verontrustender nog vind ik dat er weinig tot geen passend advies wordt gegeven aan mensen met deze diagnose. Leer er maar mee leven? Maar, wat als ik je vertel dat er wel geldelijk natuurlijke oplossingen zijn! Er is weinig tot geen gezondheid en/of leefstijl advies aan wat mensen zoals jij en ik kunnen doen om fibromyalgie op een natuurlijke wijze te elimineren. In dit artikel leg ik je graag uit hoe jij zelf de regie kunt nemen!


AD artikel Fibromylagie

Bron: AD


Inhoud van dit artikel


  1. Wat is fibromyalgie?

  2. Wat zijn de signalen en symptomen van fibromyalgie?

  3. Wat kan een Orthomoleculaire behandeling bieden bij fibromyalgie?

  4. Voeding & leefstijlrichtlijnen om mee aan de slag te gaan bij fibromyalgie

  5. Meten is weten: Krijg een duidelijker beeld van jouw diagnose fibromyalgie heeft?

1. Wat is Fibromyalgie?

Fibromyalgie is een chronische aandoening die gekenmerkt wordt door wijdverspreide pijn in spieren en gewrichten. Ook vermoeidheid, slaapproblemen en cognitieve stoornissen zijn veel voorkomende klachten bij fibromyalgie. De oorzaak van fibromyalgie is nog niet volledig begrepen, maar er wordt gedacht dat een combinatie van factoren, waaronder genetische aanleg, ontstekingsprocessen en neurotransmitter stoornissen, die allen een rol kunnen spelen. De 'reguliere' behandeling van fibromyalgie richt zich voornamelijk op symptoombestrijding met behulp van pijnstillers, antidepressiva en fysiotherapie. Echter, deze medicijnen kunnen bijwerkingen hebben en bieden vaak niet de gewenste verlichting en een duurzame oplossing.


2. Wat zijn de signalen en symptomen van fibromyalgie?

Nu we weten wat Fibromyalgie inhoud is het belangrijk om te kijke naar de onderliggende signalen en symptomen van fibromyalgie. De meestvoorkomende signalen en symptomen van fibromyalgie som ik onderstaand voor je op:


  • Pijn in spieren en gewrichten

  • Pijn die wisselt in ernst en locatie

  • Stijfheid, vooral in de ochtend

  • Ernstige, chronische vermoeidheid die niet verbetert met rust

  • Vermoeidheid die dagelijkse activiteiten belemmert

  • Moeilijkheden met in slaap vallen

  • Niet uitgerust wakker worden

  • "Fibrofog": geheugenproblemen, concentratiemoeilijkheden, verwarring / vergeetachtigheid

  • "Brain fog": mentale vermoeidheid en wazig denken

  • Hoofdpijn / Migraine

  • Prikkelbare darmsyndroom (PDS): prikkelbare / spastische darm

  • Angsten / paniekgevoelens

  • Stemmingswisselingen en neerslachtig

  • Kouwelijk: koud gevoel, handen en voeten die continu koud zijn

  • Tintelingen en gevoelloosheid in handen en voeten

  • Overgevoeligheid voor geluid, licht en geur


Dit lijstje is nogal lang, dit komt omdat Fibromyalgie een multi-systeemaandoening is, waarbij de ernst van de symptomen van fibromyalgie per persoon sterk kan variëren. Sommige mensen hebben milde symptomen die hun dagelijks leven niet te veel beïnvloeden, terwijl anderen ernstige symptomen hebben die hen volledig arbeidsongeschikt maken. Daarnaast komt het niet uit het nieuws, en bouwen de symptomen zich uit na verloop van tijd. Dit is het zogeheten domino-effect.


3. Wat kan een Orthomoleculaire behandeling bieden bij fibromyalgie?

Om deze multi-systeemaandoeing een krachtig antwoord te geven kun je denken aan een behandeling volgens de Orthomoleculaire therapie. Een complementaire geneeswijze die zich richt op het optimaliseren van de gezondheid door middel van voeding, leefstijl en eventueel voedingsupplementen. De theorie en visie achter orthomoleculaire therapie is dat een tekort aan essentiële voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen, aminozuren en vetzuren, kan leiden tot diverse gezondheidsklachten, waaronder fibromyalgie.

Vanuit de orthomoleculaire geneeswijze kunnen wij helpen om een voeding- & leefstijlpatroon te ontwikkelen dat rijk is aan die essentiële 'voeding' stoffen die belangrijk zijn voor onderliggende systemen als het immuunsysteem, de energieproductie en het pijnsysteem. Daarnaast kunnen we specifieke behandelprotocollen aanbieden waaronder voedingsupplementen die tekorten en onbalans in het lichaam kunnen corrigeren en de symptomen van fibromyalgie kunnen verminderen en misschien zelfs volledig kunnen wegnemen.


4. Voeding & leefstijlrichtlijnen om mee aan de slag te gaan bij fibromyalgie

Belangrijke tips tegen Fibromyalgie

Wanneer jij te maken hebt met de diagnose fibromyalgie en/of je herkent in de singalen en symptomen van fibromyalgie, wil ik je zonder het verder complex te maken van praktische adviezen voorzien waar je mee aan de slag kan gaan. Naast het zorgen voor voldoende rust, een ‘gezond’ stressniveau, een uitgebalanceerde leefstijl zijn er specifieke adviezen die wat mij betreft onmisbaar zijn aangaande het 'thema' fibromyalgie:


Tip 1: Ga verzuring te lijf

Één van de belangrijkste dingen die je kunt doen is de verzuring, en daarmee opgebouwde en gestapelde 'afval', in je lichaam te lijf gaan.


Verzuring in het lichaam is een opeenhoping van zure afvalstoffen, de geaccumuleerd zijn door bijvoorbeeld overmatige consumptie van zure voedingsmiddelen (suiker, bewerkte voedingsmiddelen, zuivel en alcohol), maar ook door te veel stress, weinig lichaamsbeweging, roken, alcohol en medicatie als antibiotica.


Dit kan leiden tot diverse klachten zoals vermoeidheid, spierpijn, hoofdpijn en slaapproblemen. "Hé, maar dat is toevallig? Dat zijn precies mijn klachten die passen bij de diagnose fibromyalgie!" Een veelgehoorde uitspraak in mijn praktijk. Om dus verzuring te verminderen is het belangrijk om gezond te eten, met veel basische groenten en fruit, en voldoende (bron)water te drinken. Sport en bewegen helpt ook om afvalstoffen te verbranden, echter is deze optie in hoge intensiteit bij mensen met zware symptomen van fibromyalgie niet direct te adviseren.


Start verder met het toevoegen van kruidenthee, dit stimuleert de afvoer van afvalstoffen. Ook kun je denken aan een (voeten)bad met magnesiumvlokken om de spierpijn en verzuring tegen te gaan.


Omdat er geen standaardbehandeling voor fibromyalgie bestaat, worden voedingssupplementen vaak gebruikt om de symptomen te verbeteren. De supplementen waar het meeste onderzoek naar is gedaan, zijn vitamine D en co-enzym Q10 [1]. Mijn ervaring uit de praktijk is dat deze 2 nutriënten niet volstaan voor een adequate aanpak maar wel kunnen bijdragen aan verlichting. Niet gek, want een stof als vitamine D is één van de meest gedocumenteerde vitamine tekorten! Kortom, juist het onderliggende probleem te lijf gaan, 'ga de verzuring te lijf', of kijk verder naar andere mogelijk onderliggende problematieken, als de volgende tip 2.

Tip 2: Zet je ontgiftiging aan

Synoniem aan de verzuring is ons ontgiftigingsysteem. Daarom het tweede advies is om ook dit onder de loep te nemen. Verzuring en ontgiftiging zijn twee begrippen die vaak met elkaar in verband worden gebracht.


Waar verzuring verwijst naar een opeenhoping van zure afvalstoffen in het lichaam, verwijst ontgiftiging naar het proces waarbij deze afvalstoffen worden verwijderd. Het zijn als het ware 2 eeneiige tweeling broers / zussen van elkaar.


Studies suggereren dat ontgiftigingsprogramma's de symptomen van bepaalde aandoeningen, zoals fibromyalgie, kunnen verbeteren (2-4). Ook hierbij is het advies om voldoende basische groenten en fruit te consumeren. Deze kruidenthee, met o.a. paardenbloem helpen bij het afvoeren van afvalstoffen. Verder kan zweten helpen om afvalstoffen via de huid te verwijderen, sauna's zijn in dit geval te overwegen. Ontgiftigen bij milde tot zware symptoombeelden doe je bij voorkeur geleidelijk, anders kun je in eerste instantie vooral verslechtering van het klachtenbeeld oproepen.


Je kunt proberen om dagelijks veel voorkomende voedingsmiddelen uit jouw dieet te verwijderen, om zo te zien of jouw symptomen verbeteren. De meest voorkomende zijn gluten en lectinen houdende voedingsstoffen als brood en pindakaas, maar ook zuivel is een veelvoorkomend probleem. Als je één of meerdere voedingsmiddelen kunt identificeren dat afname van jouw klachten kan verklaren zul je een positieve verandering in jouw spijsvertering en algehele gezondheid terug zien.


Tip 3: Controleer je neurotransmitter balans

Pijn is een belangrijk symptoombeeld van fibromyalgie en aangezien pijn wordt gecommuniceerd via onze zenuwen, in het bijzonder met behulp van onze (pijn)receptoren en de communicatie via neurotransmitters is het goed om een potentiele disbalans van de neurotransmitters te controleren. Je kunt dit op een laagdrempelige manier bijvoorbeeld doen door de onderstaande Braverman test (gratis) te downloaden en af te nemen. Deze test bepaalt jouw neurotransmitterprofiel en wanneer je zwak scoort is dit een extra aanleiding om hier balans in te brengen, zaak is dan om de deficiënties (tekorten) op te lossen.


NEUROTRANSMITTERPROFIELBEPALING
.pdf
Download PDF • 150KB

Bij fibromyalgie is er een disbalans in de neurotransmitters in de hersenen, met name in de insula. De insula is een gebied in de hersenen dat betrokken is bij de verwerking van pijn, emoties, cognitie en het autonome zenuwstelsel.


De neurotransmitters die een rol spelen bij fibromyalgie zijn:

  • Glutamaat: Een excitatoire neurotransmitter die de pijnsignalen in de hersenen versterkt.

  • GABA: Een inhiberende neurotransmitter die de pijnsignalen in de hersenen remt.

  • Serotonine: Een neurotransmitter die betrokken is bij de regulatie van stemming, slaap en pijn.

  • Dopamine: Een neurotransmitter die betrokken is bij de regulatie van motivatie, beloning en beweging.


5. Meten is weten: krijg een duidelijker beeld van jouw diagnose fibromyalgie?

Ik hoor je denken “leuk Rick, maar hoe doe ik dit allemaal zelfstandig?” Ik heb ontzettend veel praktijk onderzoeken gedaan naar aandoeningen als fibromyalgie waar onderliggende systemen als onze hormonen, organen en meer uit balans waren. Deze onderzoeken op basis van ontlasting en/of bloed geven zoveel praktische (!) inzichten waarbij ik directe resultaten terug zie bij mijn cliënten. Van prikkelbare darm syndroom (PDS), hormonale klachten tot aan fibromyalgie ik zie dat de oplossing wel degelijk ligt opgesloten in ons lichaam. Accepteer je aandoening fibromyalgie dan ook niet en ga op zoek naar antwoorden, waarbij ik het uitvoeren van dit soort onderzoeken als ideaal vertrekpunt zie. Zo krijg je inzicht in alle mogelijke verklaringen voor jouw diagnose fibromyalgie. Ik hoop dat ik veel mensen, als jij, mag helpen bij het afnemen van jouw klachten en het herstellen van jouw algehele gezondheid. Persoonlijk vind ik het nog belangrijker dat deze kennis naar 'diagnoses' als fibromyalgie zal toenemen, waardoor mensen zelf de regie kunnen gaan nemen over hun eigen gezondheid. Op deze manier draag ik daar graag aan bij.


Interesse in een oplossing die werkt?

Wil je gericht bloed of darmonderzoek laten uitvoeren om de oorzaak te achterhalen, plan dan hier je consult of onderzoek met mij in. Heb je vragen, neem dan gerust contact met mij op via rick@rickvandentempel.nl. Ik kan je altijd tijdens een eerste consult advies geven op het onderzoek dat bij jouw klachtenbeeld past.


Kan ik je helpen bij het begeleiden van fibromyalgie?



Zelfstandig aan de slag:

Zie jij door de bomen het bos niet meer als het gaat om gezonde voedingsproducten? Of zoek je naar een solide basis en meer inzicht in gezond eten, maar voel je je overweldigd door de overvloed aan goedbedoelde adviezen? In mijn e-boek zet ik voor jou uiteen welke voedingsmiddelen in verschillende mate bijdragen aan een gezond voedingspatroon. Als je behoefte hebt aan meer richting en wilt weten wat nu werkelijk gezond is, dan is dit e-boek van bijna 50 pagina's iets voor jou. Je leert hoe je de juiste koolhydraatproducten, eiwitbronnen en vetten kunt kiezen in de supermarkt, waar je op moet letten en hoe je hier heerlijke recepten van maakt. De geselecteerde producten zijn afgestemd op de supermarkt bij jou om de hoek, dus het is ook nog eens budgetvriendelijk.



 

 


Belangrijke disclaimers van toepassing op dit artikel:

  • Bij voorkeur doe je dit op advies van jouw dokter, huisarts en/of aanvullend, medisch specialist als een orthomoleculair therapeut. Vandaar ook dat ik geen adviesdoseringen heb aangegeven. De aanbevolen extra voedingsstoffen, in de vorm van supplementen, zijn gegeven op basis van wetenschappelijke referenties en zijn op aanvraag verkrijgbaar. Stuur hiervoor een mail naar: rick@rickvandentempel.nl.

  • Heb je vragen, hulp of advies nodig bij mogelijke adviesdoseringen, dat kun je contact opnemen via het contactformulier op mijn website.

  • De informatie in dit artikel is alleen bedoeld voor educatief gebruik; en is geen vervanging voor professioneel medisch advies, diagnose en/of behandeling. Vraag altijd advies aan jouw arts of andere gekwalificeerde zorgverleners als je vragen hebt over een medische aandoening en voordat je een dieet, supplement, fitness of ander gezondheidsprogramma uitvoert.

Gebruikte referenties:





Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page