HPV-virus? Help jouw lichaam onrustige cellen verwijderen

HPV-infectie - Humaan Papillomavirus, is een veelbesproken onderwerp van vrouwen rond de 30 jaar en ouder. Volgens cijfers van het RIVM zijn bij vrouwen rond de 30 jaar 20 van de 100 vrouwen besmet met HPV. Verontrustende cijfers als je het mij vraagt. Verontrustender vind ik dat er weinig tot geen passend advies wordt gegeven aan vrouwen met HPV. Er is weinig tot geen gezondheid en/of leefstijl advies aan vrouwen wat zij zelf kunnen doen om HPV symptomen op een natuurlijke wijze te elimineren.


Bron: RIVM


Hoe kun je jouw lichaam helpen om onrustige cellen te verwijderen?

Als vrouwen bij mij komen hebben zij al enkele maanden of jaren ervaring met het dragen van het virus. Zo zijn ze al meerdere malen onder behandeling geweest door afwijkingen. Vaak Pap 3A en 3B of soms zelfs Pap 4. Gelukkig ruimt een goed werkend lichaam het HPV-virus bijna altijd binnen 2 jaar weer op. Maar, wat als HPV-virus niet weggaat? En, belangrijker waarom zolang wachten als het sneller kan of dat het juist een belangrijk signaal is van je lichaam om anders naar je gezondheid te gaan kijken.


Als orthomoleculaire therapeut en leefstijlcoach is het mijn vak om systemisch te kijken naar een klachtenbeeld. Om de oorzaak van symptomen te kunnen ontrafelen stel ik altijd de vraag: wat wil het lichaam ons vertellen? Alles heeft invloed op elkaar en een symptoom kent dus ook multifactoriële oorzaken. Wanneer we dan kijken HPV en zijn eventuele ontwikkeling tot baarmoederhalskanker als één van de grootste wereldwijde problemen voor de volksgezondheid, dan is het voor mij niet verrassend dat er een groeiend bewijs is dat juist wijst naar de interactie tussen ons microbioom, het immuunsysteem en het HPV virus.


Wist je dat eigenlijk elke infectie of ziekte wel is terug te herleiden naar onze darm en microben? Google het zelf maar eens en je zult zien dat alles is verbonden aan ons microbioom.


Belangrijke tips tegen het HPV-virus

Om het niet te complex te maken wil ik je adviezen geven wanneer jij te maken hebt met het HPV-virus. Naast het zorgen van een goede immuniteit (afweersysteem), een ‘gezond’ stressniveau, een uitgebalanceerde leefstijl en voldoende Vitamine D* zijn er twee adviezen die wat mij betreft onmisbaar zijn aangaande het thema HPV:


1. Probiotica en prebiotica

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het innemen van probiotica en prebiotica een positieve impact kunnen hebben op het verlagen van het HPV-virus. Groeiend onderzoek op Pubmed (o.a. 1, 2, 3) laat zien dat bepaalde vaginale microbiële stammen, waaronder Lactococcus lactis en Lactobacillus plantarum, een beschermende of pathogene rol spelen bij de carcinogenese van de baarmoederhals na HPV-infectie. Wellicht ingewikkeld, maar dit betekent dat vrouwen met het HPV-virus deze stammen missen, er een tekort aan hebben of juist een overschot aan anderen stammen hebben die juist net niet op de juiste bestemming zijn. Naast het nemen van probiotica kunnen ook prebiotische voedingsmiddelen als witlof en venkel (o.a. rijk aan vezels) een therapeutisch en positief effect hebben bij vrouwen met darmproblemen (4).


Nog even over de probiotica: kies altijd voor een hoogwaardig supplement. Onderzoek bij voorkeur daarbij welke stammen je nodig hebt (hier lees onderstaand meer over). En mocht je in de zoektocht naar supplementen door het bomen het bos niet zien dan heb ik hier alvast de juiste probiotica voor je uitgezocht. Deze probioticum bevat o.a. Lactococcus lactis and Lactobacillus plantarum, die een bewezen beschermende impact hebben op het vrouwelijke geslachtsorgaan (1, 2, 3). Gebruik ricktevo bij het afrekenen als kortingscode voor 10% korting. Jij blij, ik ook want dat betekent dat jij en ik ons voordeel doen met het delen van kennis! :)


2. Darmgezondheid

Het tweede advies en wat mij betreft de belangrijkste komt vanuit mijn grote interesse in ons darm-microbioom. Het verbeteren van jouw darmgezondheid zal het symptoombeeld van het HPV-virus doen verdwijnen (5). Als je symptomen hebt zoals kramp, een opgeblazen gevoel, buikpijn, diarree, huiduitslag, misselijkheid en/of last van vermoeidheid dan lijdt je mogelijk aan voedselovergevoeligheden en -intolerantie(s).


Je kunt proberen om dagelijks veel voorkomende voedingsmiddelen uit jouw dieet te verwijderen, om zo te zien of jouw symptomen verbeteren. De meest voorkomende zijn gluten en lectinen houdende voedingsstoffen als brood en pindakaas, maar ook zuivel is een veelvoorkomend probleem. Als je één of meerdere voedingsmiddelen kunt identificeren dat afname van jouw klachten kan verklaren zul je een positieve verandering in jouw spijsvertering en algehele gezondheid terug zien. Ik hoor je denken “leuk Rick, maar hoe doe ik dit?” Ik heb ontzettend veel onderzoek gedaan naar onze darmen en voer zelf een darm-microbioom onderzoek uit. Dit onderzoek op basis van ontlasting geeft zoveel praktische (!) inzichten waarbij ik directe resultaten terug zie bij mijn cliënten. Van prikkelbare darm syndroom (PDS), hormonale klachten tot aan HPV ik zie dat de echte oplossing ligt opgesloten in de darm-microbioom waarbij ik het uitvoeren van dit soort onderzoeken als ideaal vertrekpunt zie. Zo krijg je inzicht in meer dan 300 voedingsmiddelen maar ook een overzicht van alle aanwezigen bacteriën en virussen. Ik hoop dat het veel vrouwen, als jij, mag helpen bij het afnemen van het HPV-virus en herstellen van de algehele gezondheid. Persoonlijk vind ik het nog belangrijker dat deze kennis naar virussen als het HPV zal toenemen, waardoor mensen zelf de regie kunnen gaan nemen over hun eigen gezondheid.


Op deze manier draag ik daar graag aan bij. Wil je meer info, stuur mij dan gerust eens een bericht via rick@rickvandentempel.nl.


*Vitamine D: Laat eens jouw Vitamine D spiegels bepalen. Witte bloedcellen zoals B-lymfocyten geven een primaire en secundaire immuunrespons ter neutralisatie van virussen. Witte bloedcellen hebben voldoende vitamine D nodig om goed te kunnen functioneren. Een goede hoeveelheid vitamine D in je lichaam bereik je volgens orthomoleculaire inzichten bij een serumconcentratie van minimaal 80 nmol/L en liefst 100 nmol/L. Deze concentraties liggen hoger dan in de reguliere geneeskunde worden voorgesteld. Via je huisarts kun je je vitamine D-status laten checken. Is jouw serumconcentratie te laag? Stel je dan vaker bloot aan de zon en/of slik een vitamine D3 (met vitamine K2) supplement.





Over mij

Als leefstijlcoach en orthomoleculaire therapeut help ik mensen zelf de regie te nemen over hun gezondheid. Door het achterhalen van de oorzaak van de klachten en een gepersonaliseerd plan op te stellen maak ik het verschil. 

Contact

T. 06 46 08 18 98

M. rick@rickvandentempel.nl

Utrecht - Maarssen - Leidsche Rijn

KVK. 63140284

BTW-ID. NL001180122B87

 

AGB Praktijkcode. 90066406

AGB zorgverlener. 90107202

Prestatiecode: 24000

Copyright © 2020 Rick van den Tempel.

Alle rechten voorbehouden 

Social media

  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram