Dit zegt de hoeveelheid wc-papier over jouw spijsvertering

Bijgewerkt: jan 28

In het begin van Corona vroeg ik mij wel eens af waarom mensen zoveel WC-papier kochten of plunderden? Jij misschien ook wel, maar waarschijnlijk om een andere reden...Het zegt namelijk super veel over onze ontlasting. Misschien had daarom deze blog wel moeten zijn: "Waarom het hamsteren van WC-papier eigenlijk onnodig zou moeten zijn" 🤣


Het is namelijk zo dat wanneer je veel toiletpapier nodig hebt, eigenlijk jouw spijsvertering niet in balans is. Er komt namelijk automatisch een mooie drol uit je lichaam als je spijsvertering op orde is. Deze krijg je onder andere op orde door meer vezelrijke voeding te eten of de juiste omega-3-vetzuren. Ons WC-bezoek is waarschijnlijk niet waar we dagelijks over praten met onze partner, familie of vrienden, maar dat het een belangrijk thema is voor onze gezondheid mag duidelijk zijn. Kijk jij wel eens in het toilet wat je hebt geproduceerd? En, van welke kleur en structuur het is? Het is veel waardevolle informatie waar je vanaf nu meer aandacht aan gaat besteden. Goed zorgen voor je spijsvertering kan in ieder geval een hoop toiletpapier (en geld) schelen!


Onze spijsvertering begint in de mond en eindigt onder andere via onze maag en dunne darm in de dikke darm. Onze maag speelt een belangrijke rol in het verteringsproces, zo maken zij maagsappen en -zuren aan waardoor jou darmen worden voorbereid om de voeding optimaal te verteren. Wanneer je bijvoorbeeld onvoldoende kauwt en onvoldoende maagzuur aanmaakt ontstaan er na verloop van tijd darmproblemen. Hier komen de welbekende Rennie tabletten om de hoek kijken...helaas, is dit de symptoombestrijding die je vaak alleen nog maar verder verwijdert van gezondheid.


Niks is vervelender dan een verstoorde spijsvertering. Wanneer je last hebt van een verstoorde spijsvertering horen daar vaak symptomen bij als diarree of verstopping, ook wel constipatie genoemd, maar ook klachten als vermoeidheid, een opgeblazen gevoel, winderigheid, voedselallergieën, huidklachten en stemmingswisselingen komen voor. Het is een enorme energievreter en kan veel fysieke stress veroorzaken, waar we helaas maar waar dan geen weet van hebben.


Bewerkt voedsel kan funest zijn voor je darmen. Groenten en fruit daarentegen bevatten veel vezels en hier zijn je darmen dol op. Ook veel water drinken is goed voor je spijsvertering (denk er aan: liever niet te koud). Het laten staan van suikers en veel koolhydraten speelt uiteraard ook een belangrijke rol.


Ik geef je graag nog 5 aanvullende tips voor een goede spijsvertering:


  1. Goed kauwen. Een simpele tip, maar o zo belangrijk. Eet bewust (aan tafel) en kauw vaker op je voeding. Herkauwen is natuurlijk niet nodig, leer vertrouwen op je kauw kunsten voordat je iets doorslikt.

  2. Eet kleinere porties. Het gehele spijsverteringsproces duurt zo'n 24 tot 48 uur. Wanneer je grote porties eet dan heeft je lichaam flink wat te verduren, daarom adviseer ik juist ook vaak om overdag een zwaardere maaltijd te nemen en je avondmaaltijd voor het slapen gaan kleinere porties te eten of iets lichts in de vorm van soep- of maaltijdsalade.

  3. Kom erachter of je voedselovergevoeligheden hebt als gluten, lactose of exorfinen. Een grote bron van klachten komt voort uit het eten van veel brood en zuivel. Daarnaast zie ik ook vaak te weinig variatie en onvoldoende groenten als oorzaak van klachten. Om erachter te komen hoe en of jij op deze producten reageert kun je twee weken lang een voedingsdagboek bijhouden of je kunt aanvullend onderzoek doen om dit uit te sluiten. Lees hier hoe aanvullend onderzoek in zijn werking gaat.

  4. Laat bij langdurige klachten ontlastingsonderzoek doen. Het kan zo zijn dat er schimmels of parasieten in je darmen aanwezig zijn of dat je juist bepaalde darmbacteriën tekort hebt en daardoor jouw spijsvertering slecht functioneert. Dan adviseer ik eens te kijken naar aanvullend onderzoek in de vorm van darmonderzoek.

  5. Vermijd antibiotica gebruik. Laat je niet verleiden tot antibiotica gebruik (!) maar zoek naar de werkelijke oorzaak van je klachten. Antibiotica vernietigen de gunstige bacteriën. Op de lange termijn gaat jouw gezondheid hier alleen maar van achteruit. Het is soms zo verleidelijk om bij klachten over te gaan op antibiotica, maar deze tasten je darmflora zo erg aan. Op de korte termijn zul je soms effect ervaren, maar op termijn kan dit je nog wel eens duur komen te staan.

Happy poop!



Recente blogposts

Alles weergeven

Over mij

Als orthomoleculair therapeut help ik mensen zelf de regie te nemen over hun gezondheid. Door het achterhalen van de oorzaak van de klachten en een gepersonaliseerd plan op te stellen maak ik het verschil. Ik ben aangesloten bij CAT. 

Contact

A: Emmaweg 20-22 Maarssen

T. 06 46 08 18 98

M. rick@rickvandentempel.nl

KVK. 63140284

BTW-ID. NL001180122B87

 

AGB Praktijkcode. 90066406

AGB zorgverlener. 90107202

CAT beroepscode: CM3480-01-01-21

Prestatiecode: 24000

Copyright © 2020 Rick van den Tempel.

Alle rechten voorbehouden 

Openingstijden

Maandag en dinsdag: gesloten

Woensdag 17.00 - 21.00 uur

Donderdag: consult op aanvraag

Vrijdag 08.00 - 18.00 uur

  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram