Coronavirus (2): de les die we ervan kunnen leren en nog meer tips

Bijgewerkt: jun 1

Gisteren schreef ik een blog over het Coronavirus en mede door de actualiteit en populariteit van het onderwerp heb ik nog meer vragen ontvangen. Vragen die zich in de kern op één en hetzelfde richten, namelijk; hoe de gezondheid geoptimaliseerd kan worden en met name hoe de immuniteit nu tijdens deze uitbraak versterkt kan worden.


Op basis hiervan heb ik niet alleen de meest actuele en urgente vragen verder voor je uitgediept, maar ook nagedacht over hoe jij en wij met z'n allen nou eens op de lange termijn hiervan kunnen leren (?). Want laten we nou eens eerlijk zijn, komt ons dit niet op andere gebieden bekend voor? Denk terug aan diverse (epidemische) rampen, maar ook simpelweg op de werkvloer en in ons dagelijks leven. Ik ben ervan overtuigd, dat je net als mij een vergelijkbaar patroon zult ontdekken. Een patroon waar in zekere zin vaker wel dan niet 'paniekvoetbal' wordt gespeeld. Paniekvoetbal is logisch, als je geen duidelijk plan hebt. Vaak komt dit doordat er geen visie, kennis en kunde aanwezig is of dat we in zekere zin eigenwijs zijn en ons eigen perspectief willen doordrukken. In zo'n geval luisteren we onvoldoende en kijken we niet goed (lees: open-minded) om ons heen. We zijn verrast, moeten reageren omdat we geen adequaat antwoord hebben. Met als gevolg dat we net als in het geval van deze epidemie genoodzaakt zijn om verder over te gaan om de schade beperken, en hiervoor zijn dan ook diverse stadia van alarmering ingericht.


BELANGRIJK: Daarmee wil ik niet zeggen dat de acute en curatieve manier van handelen niet noodzakelijk is. Het is zelfs van levensbelang!


Echter, we spreken hier van noodgevallen die slechts én alleen voor de korte termijn gelden. Maar de vraag blijft urgent, zeker nu, hoe kun je het verder beperken en liever voor de toekomst voorkomen? Want, zoals in mijn vorige blog aangegeven voorkomen is beter dan genezen en met een zo'n strategie zijn we ook voor de lange termijn op de goede weg. Mij beperkend tot deze actualiteit; een preventieve blik zal zorgen voor een betere immuniteit en verminderde kans op ziekte.


Dat dit laatste vaak niet onderdeel is van ons gedachtegoed, illustreer ik graag aan de hand van onderstaand voorbeeld:

Bron: RIVM


Dit is een actueel advies van het RIVM, ten aanzien van het Coronavirus. Wellicht ben ik hierin onderdeel van een (kleine) minderheid, maar dit staat haaks op mijn visie en mijn overtuiging in het zelfherstellend vermogen van ons lichaam. Daarbij vergroot het antwoord op deze vraag de limiterende gedachte dat wij geen actieve(re) controle kunnen uitoefenen op onze gezondheid.


Het simpele antwoord is dat we dit weldegelijk kunnen en zelfs zouden moeten doen, want juist zo'n perspectief, gedachtegoed en visie zorgt ervoor dat we niet alleen in deze epidemie zitten, maar ook die van obesitas, burn-out, depressie en een niet duurzaam en disfunctioneel zorgmodel. Kortom, de vraag wordt steeds nadrukkelijk: Hoe gaan we hier duurzaam en voor de lange termijn van leren?


Mijn overtuiging? Oprechte en eerlijke educatie zodat mensen zelf eigenaarschap kunnen nemen. (Ik probeer dit te doen door blogs als deze, omdat ik geloof dat het mij de vrijheid, het geluk en de toekomst biedt waar ik van droom: Een maatschappij waarin ziektes optioneel zijn. En, ondanks ik deze overtuiging wellicht met een zeer kleine minderheid deel, hoop ik deze overtuiging te verspreiden in tijden als deze.)


"A society that keeps cures a secret so they can continue to sell medication, i.e. vaccins, for high profits is not a real society but a huge mental asylum." Dr. Sebi

Oprechte, transparante educatie kan veel onwetendheid over het menselijk lichaam wegnemen. Want, in zekere zin is dit zeer begrijpelijk aangezien ons lichaam nou eenmaal een zeer complex functionerend biologisch systeem is. Echter laat COVID-19 (het Coronavirus), ons ook zien dat we een nogal gelimiteerd beeld hebben van ons menselijk lichaam. Dit complex biologisch systeem heeft namelijk van nature een intelligent, zelfherstellend vermogen waarop wij in de basis mogen vertrouwen! De vraag is dus niet of, maar waarom ons lichaam eventueel niet functioneel reageert. En, zoals gisteren in mijn blog al aangestipt is het zaak om dit complex biologische systeem wel te onderhouden en continu positief te stimuleren, waardoor het over voldoende en de juiste energie beschikt om te kunnen dealen in tijden als deze.


Daarom bestrijd ik een visie als die van het RIVM. Waarom pas gaan testen als mensen klachten hebben? Waarom angst zaaien als het in de kern voorkomen kan worden? Waarom niet preventief handelen als dit de oplossing is om jouw lichaam duurzaam te onderhouden? Volgens mij is de vraag stellen, hem ook beantwoorden.


Tot zover mijn (persoonlijke) noodzakelijke kijk op de 'case' COVID-19/het Coronavirus. Neem daarom het stuur zelf in handen en investeer in jouw preventieve gezondheid door onderstaand enkele tips tot je te nemen, dit op basis van de gestelde vragen om jouw immuniteit tijdens deze uitbraak te ondersteunen.



1. Hoe kan mijn immuniteit verhogen en mijn risico's verminderen?

Er zijn geen snelle oplossingen voor het verbeteren van de immuniteit. Een sterk immuunsysteem vereist een holistische benadering voor het hele persoon om alle gebieden van jouw gezondheid te optimaliseren.


Functionele geneeskunde ziet jouw lichaam als één geïntegreerd systeem en immuun-ondersteunende protocollen omvatten o.a. het optimaliseren van jouw dieet/voedingsinname en suppletie, maar ook voldoende en goed slapen, omgaan met stressfactoren, goed sporten en een veilige, positieve omgeving.


Regelmatige lichaamsbeweging geeft een natuurlijke boost aan antilichamen en T-cellen, cellen die helpen jou infecties te bestrijden (1). Zodra jouw bloed pompt, vindt er een snelle uitwisseling van immuuncellen plaats in jouw lymfestelsel (2). Overtraining kan echter het tegenovergestelde effect hebben, waardoor jouw immuunsysteem mogelijk te zwaar wordt belast. Daarom is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren en op het juiste niveau - en eventueel onder begeleiding - je training te doen.


2. Welke voedingsstoffen en supplementen kunnen mij helpen de immuniteit te verhogen?*

Eén van de belangrijkste voedingsstoffen voor de gezondheid van het immuunsysteem zijn vitamine C, vitamine D en zink.


  • Zo draagt Vitamine C ​​bij aan jouw immuunafweer door meerdere cellulaire functies in jouw immuunsysteem te ondersteunen. Het is een krachtige antioxidant en wordt veel gebruikt om virale en systemische infecties te voorkomen en te behandelen. Er zijn aanwijzingen dat hoge dosis vitamine C kan helpen om de symptomen van virale luchtweginfecties zoals het Coronavirus te verminderen (3).

  • Ik kies allereerst graag voor natuurlijke vitamine C-bronnen zoals citrus en kiwi's, en voeg daarnaast vitamine C-supplementen toe om mij te helpen beschermen tegen oxidatieve schade en zo biedt het mij extra immuunondersteuning. De meest voorkomende vitamine C-suppletievormen zijn ascorbinezuur of natriumascorbaat en we hebben beide opties beschikbaar.

  • Vitamine C met (Bio)-Quercetine is bijvoorbeeld een krachtige vitamine C-supplement in ascorbinezuurvorm met een ultra-absorbeerbare vorm van quercetine. Quercetine vult vitamine C aan, remt oxidatieve stress en ontsteking ter ondersteuning van de ademhalings- en cardiovasculaire gezondheid.

  • Vitamine C met r-alfaliponzuur in zijn liposomale vorm van vitamine C die kan helpen bij de absorptie en wordt meestal goed verdragen. De Vitamine C wordt gecombineerd met R-liponzuur om extra ondersteuning voor antioxidanten te bieden. De liposomale vorm helpt de opname van voedingsstoffen te verbeteren, en is met name geschikt voor mensen die mogelijk last hebben van maag-darmklachten (door vitamine C). Dit is vaak in vloeibare vorm, zodat je klein kunt beginnen en indien nodig kunt opbouwen tot de aanbevolen dosis.

  • Vitamine D moduleert jouw aangeboren en adaptieve immuunrespons. De beste bron is de zon, die de vitamine D-synthese in gang zet, maar je kan dit net als in mijn vorige blog aangegeven, aanvullen tijdens de wintermaanden (en/of als je veel van de tijd binnenshuis doorbrengt). Vitamine D-tekort wordt geassocieerd met een verhoogde gevoeligheid voor infecties en komt helaas vrij vaak voor - en treft wereldwijd een miljard (!) mensen.Kies bij voorkeur voor de vorm van cholecalciferol (D3), de vorm die jouw lichaam synthetiseert wanneer je een tijd in de zon en/of daglicht doorbrengt. En, kies liever altijd voor natuurlijke bio-actieve vormen boven een synthetische versie, omdat dit vitamines en vetzuren biedt die beter biologisch beschikbaar zijn en gemakkelijker door jouw lichaam kunnen worden opgenomen. Zink komt voor in o.a. vlees, schaaldieren en zaden, waarbij oesters een bijzonder nuttige bron zijn. Je lichaam kan zink niet opslaan, dus je moet het uit je dagelijkse behoefte halen of aanvullend innemen.

  • Aanvullende tip: Om te weten in hoeverre ik behoefte heb aan voedingspreparaten en/of aanvullende stoffen neem ik zelf jaarlijks een preventief onderzoek af. In mijn geval kan en doe ik dit zelf, maar er zijn diverse gezondheidsprofessional waar je dit bij kunt doen. Dus, in tegenstelling tot andere adviezen is dit weldegelijk te testen en controleren. Doe je dit jaarlijks, dan kun je preventief controleren hoe jouw gezondheid ervoor staat.


Uiteraard zijn er meer mogelijkheden die bijdragen aan een goed functionerend lichaam een immuunsysteem, maar bij voorkeur kom je tot een goed preventief plan op advies van jouw huisarts en/of aanvullend, medisch gezondheidsspecialist. Vandaar ook dat ik geen adviesdoseringen heb aangegeven.


3. Wat zijn de beste levensstijl tips om een ​​gezond immuunsysteem te bevorderen?

Het kiezen van de meest voedzame voedingsmiddelen die je kunt krijgen, is nog belangrijker in tijden van immuunstress.


  • Ik raad aan mijn klanten altijd voedingsmiddelen aan met weinig potentiële ontstekingen, zoals kwaliteitsvlees / orgaanvlees, in het wild gevangen vis, seizoensgroenten en biologisch fruit en bessen. Vermijd alles dat mogelijke ontstekingen kan veroorzaken, zoals geraffineerde glutenproducten, zuivelproducten (die voor sommige mensen inflammatoir kunnen zijn), transvetten (frituur) en sterk bewerkte voedingsmiddelen (pakjes en zakjes, waar veel toegevoerde producten in zitten).

  • BONUS 1: Er is wat onderzoek dat suggereert dat een ketogeen-dieet kan helpen om seizoensgriep te bestrijden. Dit komt door de afhankelijkheid die griepvirussen hebben van cellulaire glucose (4). Het verwijderen van suikers en koolhydraten vermindert de hoeveelheid glucose in je systeem en verhoogt tegelijkertijd de ketonstatus-/niveaus in jouw lichaam. Dit is een bonus omdat ketonen, antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen hebben (5), dus dit zou kunnen werken om systemische ontsteking te verminderen.

  • BONUS 2: Tot slot, kun je zoals in mijn vorige blog over het Coroniavurs aanbevolen dagelijks een koude douche nemen, waarbij 30 tot 60 seconden al voldoende kan zijn, ook dit zal bijdragen aan een gezond immuunsysteem.


Ik hoop dat deze blog jou helpt om zelf de regie meer in handen te nemen, waardoor je onafhankelijk en met eigenaarschap epidemische fases als deze met gemak en zonder angst kunt doorstaan.


(Hebt jij mijn vorige blog over het Coronavirus nog niet gelezen, lees deze dan hier. En, wil je meer informatie over hoe jij je preventieve gezondheid middels een gezonde levensstijl kunt optimaliseren blijf dan mijn activiteiten volg en/of lees dan ook deze blog eens over waar je aan moet denken bij het zelf nemen van extra voedingsstoffen.)




*Belangrijke Disclaimer(s): De informatie in dit artikel is alleen bedoeld voor educatief gebruik; en is geen vervanging voor professioneel medisch advies, diagnose en/of behandeling. Vraag altijd advies aan jouw arts of andere gekwalificeerde zorgverleners als je vragen hebt over een medische aandoening en voordat je een dieet, supplement, fitness of ander gezondheidsprogramma uitvoert. De aanbevolen extra voedingsstoffen, in de vorm van supplementen, zijn gegeven op basis van wetenschappelijke referenties en zijn op aanvraag verkrijgbaar. Stuur hiervoor een mail naar: rick@rickvandentempel.nl. Hebt je vragen, hulp of advies nodig bij mogelijke adviesdoseringen, dat kun je contact opnemen via het contactformulier op mijn website.


Enkele aanvullende, interessante referenties (overige op aanvraag)

1. Frontiers in Immunology: Effects of Acute and Chronic Exercise on Immunological Parameters in the Elderly Aged: Can Physical Activity Counteract the Effects of Aging?

2. Neiman: Exercise, Infection, and Immunity: Practical Applications

3. Vitamin C Infusion for the Treatment of Severe 2019-nCoV Infected Pneumonia

4. Glucose: Potential new target for combating annual seasonal flu

5. Anti-Oxidant and Anti-Inflammatory Activity of Ketogenic Diet


0 keer bekeken

Over mij

Als leefstijlcoach en orthomoleculaire therapeut help ik mensen zelf de regie te nemen over hun gezondheid. Door het achterhalen van de oorzaak van de klachten en een gepersonaliseerd plan op te stellen maak ik het verschil. 

Contact

T. 06 46 08 18 98

M. rick@rickvandentempel.nl

Utrecht - Maarssen - Leidsche Rijn

KVK. 63140284

BTW-ID. NL001180122B87

 

AGB Praktijkcode. 90066406

AGB zorgverlener. 90107202

Prestatiecode: 24000

Copyright © 2020 Rick van den Tempel.

Alle rechten voorbehouden 

Social media

  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram